Korkeasaaren vuosikortin kehittäminen
Hietala, Ida (2018)
Hietala, Ida
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111817412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111817412
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Korkeasaaren eläintarhan toiveesta ja käsittelee Korkeasaaren vuosikortin kehittämistä. Työn tavoitteena oli kartoittaa mielipiteitä ja selvittää Korkeasaaren vuosikortin kehittämistä vaativat kohteet. Työn tarkoituksena on löytää saatujen tulosten avulla toimeksiantajalle apuvälineitä vuosikortin kehittämiseen.
Tietoperustassa käsitellään palvelumuotoilua, ostokäyttäytymistä sekä markkinointia. Vuo-sikortin kehittämiseen liittyy vahvasti sekä palvelumuotoilun prosessi että ostokäyttäytymi-sen tuntemus. Markkinoinnin avulla vuosikorttituote ominaisuuksineen saadaan potentiaalis-ten asiakkaiden tietoon.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka julkaistiin Korkea-saaren uutiskirjeessä sekä Facebook -sivulla keväällä 2018. Kysely oli avoinna kolme viik-koa ja sen kautta vastauksia saatiin 987.
Kyselyn vastausten perusteella voidaan todeta, että vuosikortista on usein kuultu, mutta sitä ei ole syystä tai toisesta päädytty ostamaan. Vastauksista löydettiin asiakkaiden ja potenti-aalisten asiakkaiden esiintuomia kehityskohtia ja pystyttiin rajaamaan kolme merkittävintä kehitysideaa, joiden avulla sekä vuosikorttia tuotteena että sen myyntiä voidaan parantaa. Näitä olivat vuosikorttiklubin perustaminen, eläintarhan mobiilisovellus sekä markkinoinnin lisääminen eläintarhan omissa kanavissa.
Vastausten suuren määrän ansiosta tutkimustulosten reliabiliteettia eli pysyvyyttä voidaan pitää hyvänä. Tutkimuksessa käytetty menetelmä mittasi tutkittavaa asiaa toivotulla tavalla ja tutkimus onnistui vastaamaan tutkimusongelmaan, joten tutkimusta kokonaisuudessaan voidaan pitää myös validina.
Tietoperustassa käsitellään palvelumuotoilua, ostokäyttäytymistä sekä markkinointia. Vuo-sikortin kehittämiseen liittyy vahvasti sekä palvelumuotoilun prosessi että ostokäyttäytymi-sen tuntemus. Markkinoinnin avulla vuosikorttituote ominaisuuksineen saadaan potentiaalis-ten asiakkaiden tietoon.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka julkaistiin Korkea-saaren uutiskirjeessä sekä Facebook -sivulla keväällä 2018. Kysely oli avoinna kolme viik-koa ja sen kautta vastauksia saatiin 987.
Kyselyn vastausten perusteella voidaan todeta, että vuosikortista on usein kuultu, mutta sitä ei ole syystä tai toisesta päädytty ostamaan. Vastauksista löydettiin asiakkaiden ja potenti-aalisten asiakkaiden esiintuomia kehityskohtia ja pystyttiin rajaamaan kolme merkittävintä kehitysideaa, joiden avulla sekä vuosikorttia tuotteena että sen myyntiä voidaan parantaa. Näitä olivat vuosikorttiklubin perustaminen, eläintarhan mobiilisovellus sekä markkinoinnin lisääminen eläintarhan omissa kanavissa.
Vastausten suuren määrän ansiosta tutkimustulosten reliabiliteettia eli pysyvyyttä voidaan pitää hyvänä. Tutkimuksessa käytetty menetelmä mittasi tutkittavaa asiaa toivotulla tavalla ja tutkimus onnistui vastaamaan tutkimusongelmaan, joten tutkimusta kokonaisuudessaan voidaan pitää myös validina.