Pienten lasten luontosuhdetta vahvistamassa : Pedagoginen toimintamalli 2- ja 4 vuotiaiden metsäretkille
Repo, Henna (2018)
Repo, Henna
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111817386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111817386
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on luonto ja ympäristökasvatus varhaiskasvatuksessa. Työssä perehdytään luontokasvatuksen ja ympäriskökasvatuksen lisäksi luontosuhteen merkitykseen varhaislapsuudessa. Tavoitteena oli toteuttaa viisi toiminnallsta metsäretkeä Luonto -ja liikuntapäiväkoti Päivänsäteeseen. Metsäretkien tarkoitus oli vahvistaa lasten luontosuhdetta. Metsäretkien toiminnat oli suunnattu 2-4 vuotiaille. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi pedagoginen toimintamalli pienten lasten metsäretkille. Toimintamalli on opastyylisesti rakennettu, jota kasvattaja voi hyödyntää työssään. Opas sisältää viiden metsäretki kerran kokonaisuuden. Kynnys toteuttaa suunnitelmallista toimintaa pienten metsäretkillä madaltuu, kun on olemassa kasvattajille valmis materiaali. Metsäretkien juoni toteutui Muumi-teemaiseksi. Retkillä lapset keräävät metsäkirjaan luonnossa liikkumisen ohjeita. Retkillä tutkitaan yhdessä luontoa leikkien. Luonto -ja ympäristökasvatus on yhtenä osa-alueena varhaiskasvatuksenperusteissa, jolloin se on osa varhaiskasvatusta. Kirallisuudesta selviää luontosuhteen luomisen tärkeä merkitys varhaislapsuudessa. Opinnäytetyön idea on lähtenyt työkentältä, kun huomattiin tarve pienemmille lapsille suunnatusta metsäretki materiaalista. Opinnäytetyön toimintakerrat on toteutettu 31.8.2018-28.9.2018 aika välillä