Katsomuskasvatusopas Halisten päivähoitoyksikölle
Laine, Emilia (2018)
Laine, Emilia
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017544
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe syntyi ollessani kymmenen viikkoa kestäneessä lastentarhanopettajan pätevyyteen suuntaavassa työharjoittelussa monikulttuurisessa päiväkodissa. Erilaiset kulttuurit ja katsomukset olivat päiväkodissa läsnä, mutta havaintojeni perusteella tämä monikulttuurisuus ja eri katsomusten maailma eivät olleet paljoakaan nähtävillä opetusorientaatioiden sisällöissä, vaan lähinnä arjen perustoiminnoissa. Paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmien päivitykset olivat astumassa voimaan ja tulikin pohdittavaksi, miten saada kasvatusta ohjaavissa asiakirjoissakin korostettu katsomuskasvatus esiin myös kyseisessä päiväkodissa.
Tämän kehittämishankkeen toimintaympäristö oli Halisten päivähoitoyksikkö. Halisten päivähoitoyksikkö on Turun kaupungin sosiaalitoimen hallinnoima päiväkoti, joka tarjoaa varhaiskasvatusta ja esiopetusta. Kehittämishanke eteni suunnitellusti ja siinä käytettiin erilaisia kehittämismenetelmiä. Halisten päivähoitoyksikön kasvatushenkilökunnalta selvitettiin kyselyn sekä asiantuntijan kanssa käydyn dialogin avulla oppaaseen toivottua sisältöä.
Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää ja tukea katsomuskasvatusta Halisten päivähoitoyksikössä. Kehittämishankkeessa tehtävänäni oli tuottaa katsomuskasvatusopas työvälineeksi Halisten päivähoitoyksikön kasvatushenkilökunnalle. Kokosin kansioon tietoa pääuskonnoista ja uskonnottomuudesta sekä eri tasoisia ja kestoltaan eri pituisia toiminnallisia menetelmiä.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa tarkastellaan varhaiskasvatusta ja katsomuskasvatuksen paikkaa siinä. Yleisen teorian lisäksi käsitellään Turun kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä katsomuskasvatusta sen sisällä. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös miten katsomuskasvatus tukee lapsen kasvua ja kehitystä. Teoriaosuuden jälkeen kuvataan kehittämishanketta, sen etenemistä, kehittämismenetelmiä sekä toteutusta.
Tämän kehittämishankkeen toimintaympäristö oli Halisten päivähoitoyksikkö. Halisten päivähoitoyksikkö on Turun kaupungin sosiaalitoimen hallinnoima päiväkoti, joka tarjoaa varhaiskasvatusta ja esiopetusta. Kehittämishanke eteni suunnitellusti ja siinä käytettiin erilaisia kehittämismenetelmiä. Halisten päivähoitoyksikön kasvatushenkilökunnalta selvitettiin kyselyn sekä asiantuntijan kanssa käydyn dialogin avulla oppaaseen toivottua sisältöä.
Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää ja tukea katsomuskasvatusta Halisten päivähoitoyksikössä. Kehittämishankkeessa tehtävänäni oli tuottaa katsomuskasvatusopas työvälineeksi Halisten päivähoitoyksikön kasvatushenkilökunnalle. Kokosin kansioon tietoa pääuskonnoista ja uskonnottomuudesta sekä eri tasoisia ja kestoltaan eri pituisia toiminnallisia menetelmiä.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa tarkastellaan varhaiskasvatusta ja katsomuskasvatuksen paikkaa siinä. Yleisen teorian lisäksi käsitellään Turun kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä katsomuskasvatusta sen sisällä. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös miten katsomuskasvatus tukee lapsen kasvua ja kehitystä. Teoriaosuuden jälkeen kuvataan kehittämishanketta, sen etenemistä, kehittämismenetelmiä sekä toteutusta.