Teknisten ohjeistuksien luominen asiakkaille - Case Oy Samlink Ab
Korpi, Johan; Maso, Joona (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111216985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111216985
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uudet tekniset ohjeistukset Samlinkin asiakkaille Palveluwikiin, mikä on Samlinkin intranet. Aiheet uusiin ohjeistuksiin saatiin listaamalla Samlinkin tiketöintijärjestelmästä yleisimmät palvelupyyntöjen aiheet. Työn tietoperustana on käytetty tiketöintijärjestelmän raportteja ja vanhaa ohjeistusta. Työn teoreettisen viitekehyksen muodostaa ITIL:in standardit. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Työn tilaaja oli Oy Samlink AB:n teknisen tuen tiiminvetäjä. Toimeksiannon tarve syntyi keväällä 2017 tapahtuneesta työasemauudistuksesta, jossa Samlinkin asiakkaiden työasemat ja niiden käyttöjärjestelmät vaihdettiin. Työasemauudistus aiheutti yksinkertaisten palvelupyyntöjen määrän kasvun, joka olisi ollut vältettävissä paremmilla ohjeistuksilla.
Teknisellä ohjeistuksella tarkoitetaan ohjetta, joka sisältää tietoa työasemasta tai oheislaitteista. Opinnäytetyöstä syntyneet tekniset ohjeistukset lisättiin asiakkaiden käyttöön Palveluwikiin, mistä ne ovat helposti ja keskitetysti saatavilla. Uusien ohjeistuksien ylläpidon vastuu siirtyi tekniselle tuelle. Teknisen tuen osa ylläpidosta on lisätä uudet ohjeistukset Palveluwikiin, sekä vanhojen ohjeistuksien poisto. Opinnäytetyön jälkeen Palveluwikin teknisten ohjeistuksien kehittämistä jatketaan teknisen tuen toimesta.
Työn tilaaja oli Oy Samlink AB:n teknisen tuen tiiminvetäjä. Toimeksiannon tarve syntyi keväällä 2017 tapahtuneesta työasemauudistuksesta, jossa Samlinkin asiakkaiden työasemat ja niiden käyttöjärjestelmät vaihdettiin. Työasemauudistus aiheutti yksinkertaisten palvelupyyntöjen määrän kasvun, joka olisi ollut vältettävissä paremmilla ohjeistuksilla.
Teknisellä ohjeistuksella tarkoitetaan ohjetta, joka sisältää tietoa työasemasta tai oheislaitteista. Opinnäytetyöstä syntyneet tekniset ohjeistukset lisättiin asiakkaiden käyttöön Palveluwikiin, mistä ne ovat helposti ja keskitetysti saatavilla. Uusien ohjeistuksien ylläpidon vastuu siirtyi tekniselle tuelle. Teknisen tuen osa ylläpidosta on lisätä uudet ohjeistukset Palveluwikiin, sekä vanhojen ohjeistuksien poisto. Opinnäytetyön jälkeen Palveluwikin teknisten ohjeistuksien kehittämistä jatketaan teknisen tuen toimesta.