Onnistunut tiimiytyminen muutoksessa
Pulkkinen, Johanna; Siltala, Merja (2018)
Pulkkinen, Johanna
Siltala, Merja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117679
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tunnistaa työntekijöiden näkökulmasta tekijöitä, jotka johtavat onnistuneeseen tiimiytymiseen sekä johtamisen näkökulmasta tunnistaa tekijöitä, jotka tukevat tiimiytymisen johtamista muutoksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli onnistunut tiimiytyminen muutostilanteessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston hankinta tapahtui teemahaastatteluina. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä seitsemää lukion opettajaa Hämeenlinnan Kaurialan ja Lyseon lukioista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Onnistunut tiimiytyminen muutoksessa vaatii tutkimustulosten mukaan sitoutumista yksittäiseltä työntekijältä, työyhteisöltä sekä esimieheltä. Tiimillä on oltava selkeät tavoitteet sekä toiminnalleen, että muutokselle, jota kohden edetään. Tiimiytyminen vaatii aikaa ja mahdollisuutta tiimin jäsenillä tutustua toisiinsa. Toimiva yhteistyö ja tasapuolinen vastuunjako sitouttavat tiimin toimintaan. Tiimiytyminen vaatii osallisuutta, jota edistää avoin vuorovaikutus sekä mahdollisuus vaikuttaa päätöksentekoon tiimissä. Tiimillä on oltava selkeät rakenteet sekä selkeys tiedonkulusta ja tiedottamisesta tiimin sisällä ja tiimistä ulospäin. Tulosten mukaan tiimiytymistä edistää yhteinen toimintakulttuuri, jonka perustana ovat yhteiset arvot, erityisesti kunnioitus tiimin jäseniä kohtaan.
Muutoksen ja tiimiytymisen johtaminen vaatii tulosten mukaan hyvää suunnittelua. Johtamisen odotetaan olevan tavoitteiden mukaista ja osallistavaa. Esimieheltä saatu palaute koetaan tärkeäksi ja hänen odotetaan puuttuvan tarvittaessa tiimin jäsenten toimintaan. Esimies antaa tiimille ja sen jäsenille valtuudet toimintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston hankinta tapahtui teemahaastatteluina. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä seitsemää lukion opettajaa Hämeenlinnan Kaurialan ja Lyseon lukioista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Onnistunut tiimiytyminen muutoksessa vaatii tutkimustulosten mukaan sitoutumista yksittäiseltä työntekijältä, työyhteisöltä sekä esimieheltä. Tiimillä on oltava selkeät tavoitteet sekä toiminnalleen, että muutokselle, jota kohden edetään. Tiimiytyminen vaatii aikaa ja mahdollisuutta tiimin jäsenillä tutustua toisiinsa. Toimiva yhteistyö ja tasapuolinen vastuunjako sitouttavat tiimin toimintaan. Tiimiytyminen vaatii osallisuutta, jota edistää avoin vuorovaikutus sekä mahdollisuus vaikuttaa päätöksentekoon tiimissä. Tiimillä on oltava selkeät rakenteet sekä selkeys tiedonkulusta ja tiedottamisesta tiimin sisällä ja tiimistä ulospäin. Tulosten mukaan tiimiytymistä edistää yhteinen toimintakulttuuri, jonka perustana ovat yhteiset arvot, erityisesti kunnioitus tiimin jäseniä kohtaan.
Muutoksen ja tiimiytymisen johtaminen vaatii tulosten mukaan hyvää suunnittelua. Johtamisen odotetaan olevan tavoitteiden mukaista ja osallistavaa. Esimieheltä saatu palaute koetaan tärkeäksi ja hänen odotetaan puuttuvan tarvittaessa tiimin jäsenten toimintaan. Esimies antaa tiimille ja sen jäsenille valtuudet toimintaan.