Esimies työhyvinvoinnin edistäjänä
Andersson, Kaisa (2018)
Andersson, Kaisa
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217876
Tiivistelmä
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli selvittää työhyvinvoinnin johtamisen kirjallisuuden ja tutkimuksen pohjalta, miten johtaminen vaikuttaa työhyvinvointiin. Kehittämisprojektin tavoitteena oli tuottaa perusteltua tietoa johtamisen vaikutuksesta työhyvinvointiin esimiestyön tueksi ja työhyvinvoinnin parantamiseksi SoteNavi-hankkeeseen. SoteNavi-hanke on pienten ja keskisuurten hyvinvointialan yritysten ja järjestöjen valmennushanke, joka pureutuu tulevan sote-uudistuksen haasteisiin ja sen tarkoituksena on lisätä työhyvinvointia ja rakentaa muutosjohtamista.
Kehittämisprojekti oli kaksiosainen ja se koostuu sekä tutkimus- että kehittämisosiosta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin työhyvinvointia ja sen edistämistä käsitteenä. Työhyvinvointia tarkasteltiin myös erityisesti johtamisen näkökulmasta, sillä työhyvinvoinnin johtaminen on olennainen osa työhyvinvointia. Hyvällä johtamisella voidaan vaikuttaa siihen, miten työntekijät kokevat työhyvinvointia ja jaksavat työssään. Aineisto kerättiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Valittujen tutkimusten ja julkaisujen perusteella määriteltiin, millaiset työhyvinvoinnin johtamista edistävät käytänteet on todettu tutkimusten mukaan vaikuttaviksi. Toisessa osassa kehitettiin työhyvinvoinnin johtamista tukeva itseoppimismateriaali esimiehille SoteNavi-hankkeeseen.
Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että työhyvinvoinnin kokemiseen vaikuttavat monet eri asiat. Työhyvinvoinnin johtamiseen sisältyy lukuisia eri osa-alueita ja ulottuvuuksia. Kehittämisprojektin materiaalia kerätessä aineistosta oli kuitenkin löydettävissä neljä eri teemaa, jotka toistuivat useissa julkaisuissa ja joita pidettiin tärkeinä elementteinä työhyvinvoinnin johtamisessa. Teemat ovat: vaikutusmahdollisuudet työssä, oikeudenmukaisuus, innostaminen ja motivointi sekä esimiehen tuki. Kehittämisprojektin tuotoksena syntyneessä työhyvinvoinnin itseopiskelumateriaalissa syvennytään näihin teemoihin.
Kehittämisprojekti oli kaksiosainen ja se koostuu sekä tutkimus- että kehittämisosiosta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin työhyvinvointia ja sen edistämistä käsitteenä. Työhyvinvointia tarkasteltiin myös erityisesti johtamisen näkökulmasta, sillä työhyvinvoinnin johtaminen on olennainen osa työhyvinvointia. Hyvällä johtamisella voidaan vaikuttaa siihen, miten työntekijät kokevat työhyvinvointia ja jaksavat työssään. Aineisto kerättiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Valittujen tutkimusten ja julkaisujen perusteella määriteltiin, millaiset työhyvinvoinnin johtamista edistävät käytänteet on todettu tutkimusten mukaan vaikuttaviksi. Toisessa osassa kehitettiin työhyvinvoinnin johtamista tukeva itseoppimismateriaali esimiehille SoteNavi-hankkeeseen.
Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että työhyvinvoinnin kokemiseen vaikuttavat monet eri asiat. Työhyvinvoinnin johtamiseen sisältyy lukuisia eri osa-alueita ja ulottuvuuksia. Kehittämisprojektin materiaalia kerätessä aineistosta oli kuitenkin löydettävissä neljä eri teemaa, jotka toistuivat useissa julkaisuissa ja joita pidettiin tärkeinä elementteinä työhyvinvoinnin johtamisessa. Teemat ovat: vaikutusmahdollisuudet työssä, oikeudenmukaisuus, innostaminen ja motivointi sekä esimiehen tuki. Kehittämisprojektin tuotoksena syntyneessä työhyvinvoinnin itseopiskelumateriaalissa syvennytään näihin teemoihin.