The Brand Image versus the Brand Identity of a New Brand : Case RIPS Ruis Snack
Korhonen, Anna (2010)
Korhonen, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810860
Tiivistelmä
Uuden brandin imago verrattuna brandin identiteettiin - Case RIPS Ruis Snack
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää “RIPS ruis snack” –brandin imagoa, siten kuin kuluttajat sen kokevat markkinoilla. Lisäksi tarkoituksena on tutkia RIPS ruis snackien brandi tunnettuutta, eli sitä kuinka hyvin kohderyhmien keskuudessa brandi tunnistetaan. Lopuksi tutkimuksen kautta selville saatua brandin imagoa verrataan RIPS ruis snackien brandin iden-titeettiin, viitaten yrityksen omaan sisäiseen kuvaan brandista. RIPS ruis snack on uusi brandi suomalaisilla snack-markkinoilla, joka lanseerattiin vuonna 2007. Vastaavaa tutkimusta brandin imagosta tai brandin tunnettuudesta ei ole aikaisemmin tehty RIPS ruis snackien osalta.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuuksissa keskitytään pääosin David A. Aakerin käsitteeseen brandin identiteetistä, sekä Timo Ropen & Jari Metherin imagoaiheisiin teorioihin. Lisäksi myös käsitellään muun muassa brandiaiheisia peruskäsitteitä, kuten brandit ja brandi tunnettuus. Suurin osa RIPS ruis snack –brandiin ja Core Finland Oy case-yritykseen liittyvistä tiedoista on kerätty yrityksen toimitusjohtajan haastattelujen avulla.
Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimuksen kyselylomake pohjautuu tutkimuksen teoriaan brandin identiteetistä. Tutkimuksen kyselylomakkeen kysymykset perustuvat suurelta osin brandin identiteetin eri perspektiiveihin, brandi tuotteena, brandi persoonana ja brandi symbolina. Tutkimus toteutettiin myynninedistämistapahtumissa, jotka järjestettiin K-ketjun supermarketeissa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla, sekä erikoistapahtumassa Otaniemen Laurean Active Life Villagessa. Näiden tapahtumien aikana kuluttajilla oli mahdollisuus myös maistaa tuotteita ilmaiseksi. Aineisto kerättiin marraskuun 2009, sekä helmi- ja maaliskuun 2010 aikana. Henkilöt otokseen valittiin satunnaisesti, johon saatiin kaiken kaikkiaan 105 vastaajaa yhteensä kaikista ikäryhmistä. Tulokset analysoitiin SPSS for Windows – ohjelmalla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että kokonaiskuva RIPS ruis snackien brandin imagosta on positiivinen ja suotuisa. Esimerkkinä voidaan esittää, että suuri enemmistö vastaajista totesi voivansa suositella RIPS ruis snackeja tutuilleen, sekä myös antoivat RIPS:eille kouluarvosanaksi 8 tai enemmän. Lisäksi saatiin selville, että kuluttajien käsitykset brandista viitaten brandin imagoon, vastasivat suurelta osin yrityksen sisäistä kuvaa brandista, viitaten brandin identiteettiin. Brandi tunnettuus kuluttajien keskuudessa ei ollut kovinkaan suuri, kuten oli alun perin oletettukin. Kuitenkin tulos, jossa lähes 40 prosenttia vastaajista tunsi entuudestaan RIPS brandin, voidaan nähdä positiivisena, sillä RIPS ruis snack on vielä suhteellisen uusi brandi suomalaisilla snack-markkinoilla. Koska case-yritys Core Finland Oy:lla on tavoitteena rakentaa RIPS ruis snackista vahva brandi, vastaavanlainen tutkimus voitaisiin toteuttaa uudelleen tulevaisuudessa. Tutkimuksen avulla pystyttäisiin seuraamaan brandin imagon ja brandi tunnettuuden kehitystä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää “RIPS ruis snack” –brandin imagoa, siten kuin kuluttajat sen kokevat markkinoilla. Lisäksi tarkoituksena on tutkia RIPS ruis snackien brandi tunnettuutta, eli sitä kuinka hyvin kohderyhmien keskuudessa brandi tunnistetaan. Lopuksi tutkimuksen kautta selville saatua brandin imagoa verrataan RIPS ruis snackien brandin iden-titeettiin, viitaten yrityksen omaan sisäiseen kuvaan brandista. RIPS ruis snack on uusi brandi suomalaisilla snack-markkinoilla, joka lanseerattiin vuonna 2007. Vastaavaa tutkimusta brandin imagosta tai brandin tunnettuudesta ei ole aikaisemmin tehty RIPS ruis snackien osalta.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuuksissa keskitytään pääosin David A. Aakerin käsitteeseen brandin identiteetistä, sekä Timo Ropen & Jari Metherin imagoaiheisiin teorioihin. Lisäksi myös käsitellään muun muassa brandiaiheisia peruskäsitteitä, kuten brandit ja brandi tunnettuus. Suurin osa RIPS ruis snack –brandiin ja Core Finland Oy case-yritykseen liittyvistä tiedoista on kerätty yrityksen toimitusjohtajan haastattelujen avulla.
Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimuksen kyselylomake pohjautuu tutkimuksen teoriaan brandin identiteetistä. Tutkimuksen kyselylomakkeen kysymykset perustuvat suurelta osin brandin identiteetin eri perspektiiveihin, brandi tuotteena, brandi persoonana ja brandi symbolina. Tutkimus toteutettiin myynninedistämistapahtumissa, jotka järjestettiin K-ketjun supermarketeissa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla, sekä erikoistapahtumassa Otaniemen Laurean Active Life Villagessa. Näiden tapahtumien aikana kuluttajilla oli mahdollisuus myös maistaa tuotteita ilmaiseksi. Aineisto kerättiin marraskuun 2009, sekä helmi- ja maaliskuun 2010 aikana. Henkilöt otokseen valittiin satunnaisesti, johon saatiin kaiken kaikkiaan 105 vastaajaa yhteensä kaikista ikäryhmistä. Tulokset analysoitiin SPSS for Windows – ohjelmalla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että kokonaiskuva RIPS ruis snackien brandin imagosta on positiivinen ja suotuisa. Esimerkkinä voidaan esittää, että suuri enemmistö vastaajista totesi voivansa suositella RIPS ruis snackeja tutuilleen, sekä myös antoivat RIPS:eille kouluarvosanaksi 8 tai enemmän. Lisäksi saatiin selville, että kuluttajien käsitykset brandista viitaten brandin imagoon, vastasivat suurelta osin yrityksen sisäistä kuvaa brandista, viitaten brandin identiteettiin. Brandi tunnettuus kuluttajien keskuudessa ei ollut kovinkaan suuri, kuten oli alun perin oletettukin. Kuitenkin tulos, jossa lähes 40 prosenttia vastaajista tunsi entuudestaan RIPS brandin, voidaan nähdä positiivisena, sillä RIPS ruis snack on vielä suhteellisen uusi brandi suomalaisilla snack-markkinoilla. Koska case-yritys Core Finland Oy:lla on tavoitteena rakentaa RIPS ruis snackista vahva brandi, vastaavanlainen tutkimus voitaisiin toteuttaa uudelleen tulevaisuudessa. Tutkimuksen avulla pystyttäisiin seuraamaan brandin imagon ja brandi tunnettuuden kehitystä.