Tunnetaitojen tukeminen lastensuojeluyksikössä
Jolanki, Tanja (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217881
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka tunnetaitoja tuetaan eräässä Pohjanmaan alueen lastensuojeluyksikössä. Lisäksi haluttiin selvittää, mitä haasteita henkilökunta näkee tunnetaitojen tukemiselle yksikön arjessa ja millaiset valmiudet henkilökunnalla on tunnetaitojen tukemiseen. Työn tavoitteena oli herättää henkilökunnan ajatuksia siitä, miten he tukevat tunnetaitoja työssään tällä hetkellä. Tulosten avulla henkilökunta kykenee arvioimaan omaa toimintaansa ja kehittämään omaa työskentelyään.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin lastensuojelua, tunne-elämän kehittymistä lapsuudesta nuoruuteen sekä tunnetaitoja ja niiden tukemista. Tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2018 sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin lastensuojeluyksikön henkilökunnalle. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä, monivalintakysymyksiä ja asteikkoihin perustuvia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi yhdeksän henkilökunnan jäsentä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan henkilökunnan jäsenet ovat tietoisia tunnetaidoista. Tunnetaitoja tuetaan ohjaamalla lapsia ja nuoria tunteiden käsittelyyn, sanoittamalla tunteita ja antamalla vapaus tunteiden ilmaisuun. Lisäksi aikuiselta edellytetään läsnäoloa ja herkkyyttä tunneasioiden käsittelyyn. Haasteiksi nousivat arjen toimintaan liittyvät haasteet, kuten vuorotyö ja arjen kiireisyys. Haasteena nähdään myös lasten ja nuorten pyrkimys piilottaa omia tunteita sekä lasten menneisyys. Henkilökunnan valmius tukea tunnetaitoja osoittautui vastausten perusteella hyväksi.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin lastensuojelua, tunne-elämän kehittymistä lapsuudesta nuoruuteen sekä tunnetaitoja ja niiden tukemista. Tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2018 sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin lastensuojeluyksikön henkilökunnalle. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä, monivalintakysymyksiä ja asteikkoihin perustuvia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi yhdeksän henkilökunnan jäsentä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan henkilökunnan jäsenet ovat tietoisia tunnetaidoista. Tunnetaitoja tuetaan ohjaamalla lapsia ja nuoria tunteiden käsittelyyn, sanoittamalla tunteita ja antamalla vapaus tunteiden ilmaisuun. Lisäksi aikuiselta edellytetään läsnäoloa ja herkkyyttä tunneasioiden käsittelyyn. Haasteiksi nousivat arjen toimintaan liittyvät haasteet, kuten vuorotyö ja arjen kiireisyys. Haasteena nähdään myös lasten ja nuorten pyrkimys piilottaa omia tunteita sekä lasten menneisyys. Henkilökunnan valmius tukea tunnetaitoja osoittautui vastausten perusteella hyväksi.