Tuotekehitys ja tuotevalikoiman uudistaminen Cafe Metsossa
Ristimäki, Jonna (2018)
Ristimäki, Jonna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217850
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Cafe Metson omistajalle järjestelmällistä ja luotettavaa tietoa asiakastyytyväisyydestä koskien kahvilan tarjoamia palveluita sekä muokattua tuotevalikoimaa. Tavoitteena oli lisäksi laatia tuotevalikoimaan vaikuttavan asiakastyytyväisyyteen perustuva kysely sekä laatia standardoidut ohjeet kahvilassa valmistettavien sovittujen tuotteiden kohdalla sesongit huomioon ottaen.
Opinnäytetyössä selvitettiin kvantitatiivisin sekä kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin asiakastyytyväisyyttä kahvilan palvelupolun eri vaiheissa alkaen tuotteista ja päättyen asiakaspalvelutilanteeseen. Kyselyn tulokset tarjosivat kehittämisideoita koskien tuotteita sekä kahvilan kalusteita. Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kahden viikon aikana elokuun 2018 loppupuolella. Kyselylomake oli täytettävissä paperisena versiona kahvilassa sekä sähköisenä versiona kahvilan sosiaalisessa mediassa. Asiakastyytyväisyystutkimukseen vastasi yhteensä 61 kahvilan asiakasta.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu Cafe Metson asiakastyytyväisyystutkimuksesta, tutkimustuloksista ja johtopäätöksistä. Teoriana työssä on käytetty tuotekehityksen, asiakastyytyväisyyden tutkimismenetelmiä sekä kahvilakulttuurin historiaa. Kyselytutkimus paljasti asiakkaiden olevan riittävän tyytyväisiä kahvilassa myytäviin tuotteisiin. Parannettavaa löytyi monipuolisuuden, allergioiden sekä erilaisten yleistyneiden ruokavalioiden kuten vegaanisten tuotteiden kasvaneen kysynnän johdosta. Mikäli mahdollista olisi kahvilalle hyödyllistä uusia asiakastyytyväisyystutkimus tulevaisuudessa, jotta voitaisiin nähdä, miten tulokset ovat muuttuneet ja millaista kehitystä on tapahtunut kahvilan toiminnassa.
Opinnäytetyö käsittelee paikoin luottamuksellista tietoa reseptiikan ja yrityksen sisäisessä toiminnassa käytettävien lukujen suhteen. Nämä alueet ovat työssä salattu asianmukaisesti. Versio, jossa kaikki osa-alueet ovat luettavissa, on toimitettu opinnäytetyön toimeksiantajalle sekä ohjaavalle opettajalle että opponentille luettavaksi.
Opinnäytetyössä selvitettiin kvantitatiivisin sekä kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin asiakastyytyväisyyttä kahvilan palvelupolun eri vaiheissa alkaen tuotteista ja päättyen asiakaspalvelutilanteeseen. Kyselyn tulokset tarjosivat kehittämisideoita koskien tuotteita sekä kahvilan kalusteita. Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kahden viikon aikana elokuun 2018 loppupuolella. Kyselylomake oli täytettävissä paperisena versiona kahvilassa sekä sähköisenä versiona kahvilan sosiaalisessa mediassa. Asiakastyytyväisyystutkimukseen vastasi yhteensä 61 kahvilan asiakasta.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu Cafe Metson asiakastyytyväisyystutkimuksesta, tutkimustuloksista ja johtopäätöksistä. Teoriana työssä on käytetty tuotekehityksen, asiakastyytyväisyyden tutkimismenetelmiä sekä kahvilakulttuurin historiaa. Kyselytutkimus paljasti asiakkaiden olevan riittävän tyytyväisiä kahvilassa myytäviin tuotteisiin. Parannettavaa löytyi monipuolisuuden, allergioiden sekä erilaisten yleistyneiden ruokavalioiden kuten vegaanisten tuotteiden kasvaneen kysynnän johdosta. Mikäli mahdollista olisi kahvilalle hyödyllistä uusia asiakastyytyväisyystutkimus tulevaisuudessa, jotta voitaisiin nähdä, miten tulokset ovat muuttuneet ja millaista kehitystä on tapahtunut kahvilan toiminnassa.
Opinnäytetyö käsittelee paikoin luottamuksellista tietoa reseptiikan ja yrityksen sisäisessä toiminnassa käytettävien lukujen suhteen. Nämä alueet ovat työssä salattu asianmukaisesti. Versio, jossa kaikki osa-alueet ovat luettavissa, on toimitettu opinnäytetyön toimeksiantajalle sekä ohjaavalle opettajalle että opponentille luettavaksi.