Creating a Guide for PlayStation 4 Publishing Process
Naumanen, Sakari (2018)
Naumanen, Sakari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112418035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112418035
Tiivistelmä
Tämän tuotteistetun opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä PlayStation 4 -videopelikonsolin julkaisuprosessin opas. Oppaan tarkoituksena on ohjeistaa kehittäjiä PlayStation -projekteissa ja tiivistää informaatiota julkaisuprosessin aloittamisen helpottamiseksi.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta; julkisesta teoria osasta ja itse oppaasta, joka on Kajaanin Ammattikorkeakoulun (KAMK) ja Evocat Games Oy:n (EG) välisen salassapitosopimuksen alainen, koska se sisältää vain Sony Corporationin kumppaniorganisaatioille jaettua tietoa. Julkisessa osassa opinnäytetyö tutkii videopelien julkaisemista, PlayStation -pelikonsolia sekä sen luonutta yritystä, Sony:a. Rajoittamattomassa osiossa käydään läpi Sony:n kehittäjäyhteistyön julkinen osuus,
opinnäytetyön tilaaja, Evocat Games Oy, sekä KAMK:n PlayStation -kehitysosaston tilanne. Opinnäytetyötä valmistellessa haastateltiin KAMK:n henkilökuntaa ja opiskelijoita sekä pelinkehittäjiä yrityksistä Evocat Games ja Housemarque, tarkoituksena tutkia PlayStation -kehityksen ja -julkaisun tilannetta kyseisissä organisaatioissa ja analysoida tämän opinnäytetyön tarpeellisuutta ja tärkeyttä.
Opinnäytetyön tutkimus sisälsi kysymyksien valmistelemista tarkoituksena kerätä informaatiota ennalta valituilta yksilöiltä. Opinnäytetyön aineisto ja työskentely-ympäristö oli paljolti salassapidettävän aineiston läpikäymistä ja sisäistämistä sekä sen analysointia sellaisella tavalla, että sen voisi julkaista. Informaatio täytyi tiivistää käytännölliseen muotoon, jotta tulevat kehittäjät ymmärtäisivät PlayStation -julkaisun monivaiheisen prosessin ja pystyisivät tehostamaan työskentelyään oppaan avulla. Pelijulkaisemisen teoriaosuus yhdistää hyödyllistä tietoa pelialalle, sillä pelijulkaisemisesta on vain vähän tutkimuksia olemassa.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta; julkisesta teoria osasta ja itse oppaasta, joka on Kajaanin Ammattikorkeakoulun (KAMK) ja Evocat Games Oy:n (EG) välisen salassapitosopimuksen alainen, koska se sisältää vain Sony Corporationin kumppaniorganisaatioille jaettua tietoa. Julkisessa osassa opinnäytetyö tutkii videopelien julkaisemista, PlayStation -pelikonsolia sekä sen luonutta yritystä, Sony:a. Rajoittamattomassa osiossa käydään läpi Sony:n kehittäjäyhteistyön julkinen osuus,
opinnäytetyön tilaaja, Evocat Games Oy, sekä KAMK:n PlayStation -kehitysosaston tilanne. Opinnäytetyötä valmistellessa haastateltiin KAMK:n henkilökuntaa ja opiskelijoita sekä pelinkehittäjiä yrityksistä Evocat Games ja Housemarque, tarkoituksena tutkia PlayStation -kehityksen ja -julkaisun tilannetta kyseisissä organisaatioissa ja analysoida tämän opinnäytetyön tarpeellisuutta ja tärkeyttä.
Opinnäytetyön tutkimus sisälsi kysymyksien valmistelemista tarkoituksena kerätä informaatiota ennalta valituilta yksilöiltä. Opinnäytetyön aineisto ja työskentely-ympäristö oli paljolti salassapidettävän aineiston läpikäymistä ja sisäistämistä sekä sen analysointia sellaisella tavalla, että sen voisi julkaista. Informaatio täytyi tiivistää käytännölliseen muotoon, jotta tulevat kehittäjät ymmärtäisivät PlayStation -julkaisun monivaiheisen prosessin ja pystyisivät tehostamaan työskentelyään oppaan avulla. Pelijulkaisemisen teoriaosuus yhdistää hyödyllistä tietoa pelialalle, sillä pelijulkaisemisesta on vain vähän tutkimuksia olemassa.