Sukupuoli-identiteetti -opetustuokio : Opetustapahtuma 8.-luokkalaisille sukupuolen moninaisuudesta
Harju, Annika; Lehtinen, Tarleena (2018)
Harju, Annika
Lehtinen, Tarleena
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518072
Tiivistelmä
Sukupuoli on moninainen ilmiö ja se rakentuu erilaisista fysiologisista, psykologisista, sosiaalisista ja kulttuurisista ominaisuuksista. Kuitenkin mediassa ja yhteiskunnassamme on vallalla käsitys, että sukupuolia on kaksi: nainen ja mies. Sukupuolirooleista keskustellaan edelleen suhteellisen vähän osana koulun seksuaalikasvatusta. Nuoret ovat kuitenkin tietoisia erilaisista sukupuolista, mutta saavat tietonsa usein mediasta, internetistä ja kaveripiiristä, missä tieto ei ole aina laadukkainta.
Projektimme tuloksena syntyneen opetustuokion tilaajana oli Tyttöjen Talo. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää opetustuokio sukupuolen moninaisuudesta. Kohderyhmäksi valikoitui Myllytullin koulun kahdeksannen luokan opiskelijat kahdessa ryhmässä. Opetustuokio toteutettiin ryhmässä tehtävien toiminnallisten aktiviteettien sekä yksin tehtävän pohdinnan muodossa. Perehdyimme myös teoriassa opetustuokion järjestämiseen ja seksuaalikasvatukseen sekä seksuaalisuuden kehittymiseen. Käytimme ajankohtaisia ja luotettavia lähteitä opetustuokion suunnittelussa.
Arvioimme opetustuokiomme laatua oppilaille ja opettajalle jaetun palautelomakkeen sekä suullisen palautteen avulla. Opetustuokion toteutus sai kaikilta oppilailta hyvät arvostelut. Ajankäyttö, oppitunnin etenemisen selkeys ja luokan ilmapiiri koettiin kaikkien kesken erittäin tai hyvin onnistu-neeksi. Suurin osa molempien opetusryhmien oppilaista koki aiheen sekä opetustuokion työskentelyn kiinnostavaksi ja mukavaksi. Työskentelyn hyödyllisyys taas jakoi oppilaiden kesken enem-män eroja. Noin puolet oppilaista oli kokenut aiheen käsittelyn hyödylliseksi ja puolet taas joko täysin turhaksi tai kohtalaisen tärkeäksi. Yläkoulun opettaja piti opetustuokiotamme onnistuneena ja informatiivisena. Kokosimme opetustuokion rungon aktiviteettien Power Point -esitykseen, jota tilaajamme voi käyttää tulevaisuudessa hyväksi. Jatkossa voisi järjestää samankaltaisia opetustuokioita sukupuolen moninaisuudesta myös opettajille, jotka voisivat ottaa asian huomioon omilla oppitunneillaan. Pitkällä aikavälillä voisi tutkia, vaikuttavatko säännöllisesti pidettävät opetustuokiot koulujen ilmapiiriin ja sukupuolen moninaisuuden huomioimiseen sekä syrjinnän vähenemiseen.
Projektimme tuloksena syntyneen opetustuokion tilaajana oli Tyttöjen Talo. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää opetustuokio sukupuolen moninaisuudesta. Kohderyhmäksi valikoitui Myllytullin koulun kahdeksannen luokan opiskelijat kahdessa ryhmässä. Opetustuokio toteutettiin ryhmässä tehtävien toiminnallisten aktiviteettien sekä yksin tehtävän pohdinnan muodossa. Perehdyimme myös teoriassa opetustuokion järjestämiseen ja seksuaalikasvatukseen sekä seksuaalisuuden kehittymiseen. Käytimme ajankohtaisia ja luotettavia lähteitä opetustuokion suunnittelussa.
Arvioimme opetustuokiomme laatua oppilaille ja opettajalle jaetun palautelomakkeen sekä suullisen palautteen avulla. Opetustuokion toteutus sai kaikilta oppilailta hyvät arvostelut. Ajankäyttö, oppitunnin etenemisen selkeys ja luokan ilmapiiri koettiin kaikkien kesken erittäin tai hyvin onnistu-neeksi. Suurin osa molempien opetusryhmien oppilaista koki aiheen sekä opetustuokion työskentelyn kiinnostavaksi ja mukavaksi. Työskentelyn hyödyllisyys taas jakoi oppilaiden kesken enem-män eroja. Noin puolet oppilaista oli kokenut aiheen käsittelyn hyödylliseksi ja puolet taas joko täysin turhaksi tai kohtalaisen tärkeäksi. Yläkoulun opettaja piti opetustuokiotamme onnistuneena ja informatiivisena. Kokosimme opetustuokion rungon aktiviteettien Power Point -esitykseen, jota tilaajamme voi käyttää tulevaisuudessa hyväksi. Jatkossa voisi järjestää samankaltaisia opetustuokioita sukupuolen moninaisuudesta myös opettajille, jotka voisivat ottaa asian huomioon omilla oppitunneillaan. Pitkällä aikavälillä voisi tutkia, vaikuttavatko säännöllisesti pidettävät opetustuokiot koulujen ilmapiiriin ja sukupuolen moninaisuuden huomioimiseen sekä syrjinnän vähenemiseen.