ToiMeen! - hankkeen tuottamien työpajojen onnistuminen ja arviointi
Ervasti, Reetta (2018)
Ervasti, Reetta
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217879
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten ToiMeen!- Toiminnalliset menetelmät avuksi aineenopettajan arkeen- hankkeen tuottamat työpajat ovat onnistuneet tehtävässään antaa ja jakaa ideoita toiminnallisista opetusmenetelmistä ja toiminnallisesta opetuksesta, jotta työpajoihin osallistuneilla luokanopettajilla, aineenopettajilla ja muulla koulun henkilökunnalla olisi matalampi kynnys lähteä kokeilemaan uusia, toiminnallisia menetelmiä opetuksen tukena.
Työni tilaajana toimi Humanistisen ammattikorkeakoulun koordinoima ToiMeen!- Toiminnalliset menetelmät aineenopettajien arkeen- hanke, joka on opetus- ja kulttuuriministeriön kolmivuotinen kehittämishanke. Hanke toimii läheisessä yhteistyössä Liikkuvakoulu- ohjelman kanssa. ToiMeen!- hanke pyrkii kehittämään yläkoulujen koulupäiviä fyysisesti aktiivisempaan suuntaan ja saamaan oppilaat liikkeelle, koulujen opettajille järjestettävien työpajojen ja koulutuspakettien avulla.
Opinnäytetyöni tehtävänä oli kerätä tietoa työpajoihin osallistuneilta opettajilta työpajojen onnistumisesta. Kehittämistyö toteutettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla, jotta saataisiin mahdollisimman laaja vastaajajoukko ympäri suomea olevilta opettajilta. Kyselyn pääteemoiksi valikoitui työpajojen yleinen onnistuminen, opettajien kokemukset työpajoissa käytetyistä menetelmistä ja niitten käytettävyydestä sekä työpajoissa esilletulleiden menetelmien mahdollinen jalkautuminen opettajien arkeen ja niiden mahdolliset vaikutukset koko koulun toimintakulttuuriin.
Tutkimuksen avulla saatiin hyvää ja tarvittavaa tietoa työpajojen ja hankkeen jatkokehittelyn kannalta, vaikka vastaajamäärä jäi hyvin vähäiseksi odotetusta. Kyselyn tulosten mukaan suurinosa opettajista on ollut sitä mieltä, että työpajat ovat pääasiallisesti onnistuneet tehtävässään hyvin. Erityisen positiiviseksi vastaajat ovat kokeneet työpajojen tavoitteet ja aihepiirin tärkeyden. Tutkimuksen tulosten mukaan yli puolet vastaajista olivat sitä mieltä, että toiminnallisuuteen ja toiminnalliseen opetukseen liittyvään jatko- tai lisäkoulutukseen olisi tarvetta. Koulun toimintakulttuuri ja sen muutos ovat uuden opetussuunnitelman myötä nousseet tämän ajan keskustelunaiheiksi etenkin opetusmaailmassa. On selvää, että koulujen toimintakulttuurin muutos ei tapahdu hetkessä ja se vaatii työtä sekä avarakatseisuutta uusien toimintatapojen omaksumiseen. ToiMeen! – hankkeen työpajat ja sen tuottamalla sekä jakamalla tiedolla on tärkeä merkitys toimintakulttuurin kehityksessä aktiivisempaan ja oppilaita osallistavampaan suuntaan.
Työni tilaajana toimi Humanistisen ammattikorkeakoulun koordinoima ToiMeen!- Toiminnalliset menetelmät aineenopettajien arkeen- hanke, joka on opetus- ja kulttuuriministeriön kolmivuotinen kehittämishanke. Hanke toimii läheisessä yhteistyössä Liikkuvakoulu- ohjelman kanssa. ToiMeen!- hanke pyrkii kehittämään yläkoulujen koulupäiviä fyysisesti aktiivisempaan suuntaan ja saamaan oppilaat liikkeelle, koulujen opettajille järjestettävien työpajojen ja koulutuspakettien avulla.
Opinnäytetyöni tehtävänä oli kerätä tietoa työpajoihin osallistuneilta opettajilta työpajojen onnistumisesta. Kehittämistyö toteutettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla, jotta saataisiin mahdollisimman laaja vastaajajoukko ympäri suomea olevilta opettajilta. Kyselyn pääteemoiksi valikoitui työpajojen yleinen onnistuminen, opettajien kokemukset työpajoissa käytetyistä menetelmistä ja niitten käytettävyydestä sekä työpajoissa esilletulleiden menetelmien mahdollinen jalkautuminen opettajien arkeen ja niiden mahdolliset vaikutukset koko koulun toimintakulttuuriin.
Tutkimuksen avulla saatiin hyvää ja tarvittavaa tietoa työpajojen ja hankkeen jatkokehittelyn kannalta, vaikka vastaajamäärä jäi hyvin vähäiseksi odotetusta. Kyselyn tulosten mukaan suurinosa opettajista on ollut sitä mieltä, että työpajat ovat pääasiallisesti onnistuneet tehtävässään hyvin. Erityisen positiiviseksi vastaajat ovat kokeneet työpajojen tavoitteet ja aihepiirin tärkeyden. Tutkimuksen tulosten mukaan yli puolet vastaajista olivat sitä mieltä, että toiminnallisuuteen ja toiminnalliseen opetukseen liittyvään jatko- tai lisäkoulutukseen olisi tarvetta. Koulun toimintakulttuuri ja sen muutos ovat uuden opetussuunnitelman myötä nousseet tämän ajan keskustelunaiheiksi etenkin opetusmaailmassa. On selvää, että koulujen toimintakulttuurin muutos ei tapahdu hetkessä ja se vaatii työtä sekä avarakatseisuutta uusien toimintatapojen omaksumiseen. ToiMeen! – hankkeen työpajat ja sen tuottamalla sekä jakamalla tiedolla on tärkeä merkitys toimintakulttuurin kehityksessä aktiivisempaan ja oppilaita osallistavampaan suuntaan.