Merkityksellinen leirikoulu : Nuorten näkökulmaa etsimässä
Kaikkonen, Sofia (2018)
Kaikkonen, Sofia
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217877
Tiivistelmä
Työn tilaaja, Suomen nuorisokeskusyhdistys ry, on Suomen nuorisokeskusten yhteistyötä koordinoiva ja toimintaa kehittävä järjestö. Tilaajan ajankohtaisia kehittämistarpeita ovat muun muassa toiminnan kasvatuksellisuuden vahvistaminen sekä vaikutusten sanoittaminen.
Tämän opinnäyteyön tavoitteena on tukea Suomen nuorisokeskusten leirikouluprosessin kehittämistä niin, että nuorisokeskustoimintaa ohjaava nuorisokeskuspedagogiikka sekä nuorten osallisuus toteutuisivat siinä entistä paremmin. Lisäksi työn tavoitteena on auttaa tilaajaa sanoittamaan nuorisokeskusten leirikoulutoimintaa.
Opinnäytetyössä osallistettiin nuoria kuulemalla heidän näkemyksiään leirikoulutoiminnasta. Käytännössä nuoria kuultiin pilotoimalla eräässä nuorisokeskus Hyvärilän leirikoulussa työpaja, jossa nuoret saivat toiminnallisesti jakaa ajatuksiaan heille merkittävistä asioista leirikoulussa. Lisäksi näitä merkityksiä etsittiin havainnoimalla kyseistä leirikoulua.
Työn tuotoksena ovat mainittujen menetelmien avulla selvitetyt leirikoulun merkitykset nuorille. Näitä merkityksiä tilaaja voi hyödyntää leirikoulutoiminnan kehittämisessä ja sanoittamisessa. Lisäksi tuotoksena on kuvaus ja arviointi aineistonkeruussa käytetystä työpajasta, jota tilaaja voi halutessaan soveltaa esimerkiksi leirikoulujen merkitysten selvittämiseen laajemminkin nuorisokeskusverkostossa.
Tämän opinnäyteyön tavoitteena on tukea Suomen nuorisokeskusten leirikouluprosessin kehittämistä niin, että nuorisokeskustoimintaa ohjaava nuorisokeskuspedagogiikka sekä nuorten osallisuus toteutuisivat siinä entistä paremmin. Lisäksi työn tavoitteena on auttaa tilaajaa sanoittamaan nuorisokeskusten leirikoulutoimintaa.
Opinnäytetyössä osallistettiin nuoria kuulemalla heidän näkemyksiään leirikoulutoiminnasta. Käytännössä nuoria kuultiin pilotoimalla eräässä nuorisokeskus Hyvärilän leirikoulussa työpaja, jossa nuoret saivat toiminnallisesti jakaa ajatuksiaan heille merkittävistä asioista leirikoulussa. Lisäksi näitä merkityksiä etsittiin havainnoimalla kyseistä leirikoulua.
Työn tuotoksena ovat mainittujen menetelmien avulla selvitetyt leirikoulun merkitykset nuorille. Näitä merkityksiä tilaaja voi hyödyntää leirikoulutoiminnan kehittämisessä ja sanoittamisessa. Lisäksi tuotoksena on kuvaus ja arviointi aineistonkeruussa käytetystä työpajasta, jota tilaaja voi halutessaan soveltaa esimerkiksi leirikoulujen merkitysten selvittämiseen laajemminkin nuorisokeskusverkostossa.