Att skapa en skatehall : Handledning av en grupp ungdomar i processen av att planera och bygga en skatehall
Pihl, Sebastian (2018)
Pihl, Sebastian
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017637
Tiivistelmä
Detta är ett handlingsbaserat examensarbete med kulturenheten vid Pargas stad som uppdragsgivare. Jag har handlett en grupp ungdomar i processen av att tillsammans planera och bygga en skatehall i Pargas.
Syftet med arbetet är att engagera ungdomarna i Pargas genom att låta dem vara delaktiga i planering och utförande av verksamhet som berör dem. Målet är att tillsammans med ungdomarna skapa en fungerande skatehall, samt en plan på hur verksamheten i hallen kunde se ut i framtiden.
Det största fokuset har legat på handledning, men teoridelen behandlar även pedagogik, delaktighet, identitetsutveckling, och hur de kan tillämpas på ett projekt som detta.
Gruppen har bestått av ungdomar i åldern 14 - 29 som alla själva åker antingen skateboard eller kickboard, och således hör till målgruppen för hallens framtida verksamhet. This is an action-based bachelor´s thesis assigned by Pargas stads kulturenhet. I have supported a group of young people in the process of planning and building an indoor skatepark together.
The purpose of this project is to engage young people in Pargas by letting them be a part of both planning and execution of activities regarding them. The goal is to create a functioning indoor skatepark together with them, and to make a plan for how the skatepark could be run in the future.
The biggest focus has been on coaching, but the theoretic part of the thesis also covers pedagogy, participation, identity development, and how they relate to a project like this one.
The group has consisted of young people in the age of 14 to 29, who all either ride a skateboard or a scooter themselves and is therefore part of the finished skateparks target group
Syftet med arbetet är att engagera ungdomarna i Pargas genom att låta dem vara delaktiga i planering och utförande av verksamhet som berör dem. Målet är att tillsammans med ungdomarna skapa en fungerande skatehall, samt en plan på hur verksamheten i hallen kunde se ut i framtiden.
Det största fokuset har legat på handledning, men teoridelen behandlar även pedagogik, delaktighet, identitetsutveckling, och hur de kan tillämpas på ett projekt som detta.
Gruppen har bestått av ungdomar i åldern 14 - 29 som alla själva åker antingen skateboard eller kickboard, och således hör till målgruppen för hallens framtida verksamhet.
The purpose of this project is to engage young people in Pargas by letting them be a part of both planning and execution of activities regarding them. The goal is to create a functioning indoor skatepark together with them, and to make a plan for how the skatepark could be run in the future.
The biggest focus has been on coaching, but the theoretic part of the thesis also covers pedagogy, participation, identity development, and how they relate to a project like this one.
The group has consisted of young people in the age of 14 to 29, who all either ride a skateboard or a scooter themselves and is therefore part of the finished skateparks target group