Marknadsföring för generation Y och Z : Utveckling av St. Olav Waterways marknadsföring för att nå ut till generation Y och Z
Backman, Markus (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017636
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att komma fram med förslag hur St. Olav Waterway kan med hjälp av digitala marknadsföringsmetoder nå ut till personer av generation Y och z. Världen av marknadsföring står i en snabb utveckling och framförallt digital marknadsföring har en allt större betydelse i vårt samhälle.
Genom att läsa in mig på teori om moderna digitala marknadsföringsmetoder får jag en bredare uppfattning om vad som kan göras för att nå en effektivare marknadsföringsstrategi. Samtidigt läser jag om konsumentbeteende hos generation Y och Z för att få en uppfattning om vad det är som dessa generationer uppskattar vid marknadsföring. Jag gör också en SWOT-analys och benchmarking samt utför intervjuer med två personer. Resultatet blir att jag redovisar för olika förslag om vad som kan göras för att effektivisera den digitala marknadsföringen riktad till generation Y och Z. The aim of this Bachelor´s thesis is to come up with suggestions on how St. Olav Waterway can utilize digital marketing in order to catch the attention of generation Y and Z. The world of marketing is in a constant change and especially the importance of digital marketing plays a huge role in our society.
By studying theory about several modern digital marketing methods I am acquiring a greater knowledge about what can be done in order to reach people of generations Y and Z. At the same time, I am learning about the consumer behavior of generation Y and Z in order to receive a greater perception of what these generations appreciate and like when it comes to marketing. I´m also doing benchmarking, SWOT-analysis and interviews with two people. The result is that I come up with different suggestions that can be used to reinforce the digital marketing aimed towards generations Y and Z
Genom att läsa in mig på teori om moderna digitala marknadsföringsmetoder får jag en bredare uppfattning om vad som kan göras för att nå en effektivare marknadsföringsstrategi. Samtidigt läser jag om konsumentbeteende hos generation Y och Z för att få en uppfattning om vad det är som dessa generationer uppskattar vid marknadsföring. Jag gör också en SWOT-analys och benchmarking samt utför intervjuer med två personer. Resultatet blir att jag redovisar för olika förslag om vad som kan göras för att effektivisera den digitala marknadsföringen riktad till generation Y och Z.
By studying theory about several modern digital marketing methods I am acquiring a greater knowledge about what can be done in order to reach people of generations Y and Z. At the same time, I am learning about the consumer behavior of generation Y and Z in order to receive a greater perception of what these generations appreciate and like when it comes to marketing. I´m also doing benchmarking, SWOT-analysis and interviews with two people. The result is that I come up with different suggestions that can be used to reinforce the digital marketing aimed towards generations Y and Z