Ryhmätoiminnan pilotointi tuetussa asumisyksikössä
Kiviniemi, Petra; Rinteelä, Marja (2018)
Kiviniemi, Petra
Rinteelä, Marja
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317972
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Päijät-Hämeen sosiaalipsykiatrinen säätiö. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli pilotoida kuntoutussuunnitelmalähtöinen ryhmätoiminta nuorten aikuisten mielenterveyskuntoutujien tuettuun asumisyksikköön. Tavoitteena oli toteuttaa luovia menetelmiä hyödyntävät neljän kerran ryhmätapaamiset tuetun asumisen asukkaille. Havaintopohjaisen arvioinnin pohjalta teimme toimeksiantajalle kehitysideoita ryhmätoiminnan kehittämiselle yksikössä.
Tuetussa asumisyksikössä ei ole aiemmin ollut suunniteltua ja kuntoutussuunnitelmalähtöistä ryhmätoimintaa, minkä vuoksi opinnäytetyömme pilotoi ryhmätoiminnan yksikön sisälle. Ryhmän teemoiksi valikoituivat vuorovaikutus, tunnetaidot, stressinhallinta ja arjenhallinta. Ryhmien sisällöt saivat vaikutteita yksikössä käytössä olevan recoveryyn pohjautuvan kuntoutussuunnitelman itsearviointi mittariston osa-alueiden sisällöistä.
Ryhmätapaamiset toteutuivat intensiivisesti viikoittain neljän viikon aikana. Ryhmien ohjauksessa hyödynnettiin psykoedukatiivista näkökulmaa ja luovia menetelmiä tarkoituksena edistää ryhmäläisten osallisuutta.
Asiasanat: osallisuus, psykoedukaatio, recovery, vuorovaikutustaidot, tunnetaidot, stressinhallinta, arjenhallinta, ryhmätoiminta
Tuetussa asumisyksikössä ei ole aiemmin ollut suunniteltua ja kuntoutussuunnitelmalähtöistä ryhmätoimintaa, minkä vuoksi opinnäytetyömme pilotoi ryhmätoiminnan yksikön sisälle. Ryhmän teemoiksi valikoituivat vuorovaikutus, tunnetaidot, stressinhallinta ja arjenhallinta. Ryhmien sisällöt saivat vaikutteita yksikössä käytössä olevan recoveryyn pohjautuvan kuntoutussuunnitelman itsearviointi mittariston osa-alueiden sisällöistä.
Ryhmätapaamiset toteutuivat intensiivisesti viikoittain neljän viikon aikana. Ryhmien ohjauksessa hyödynnettiin psykoedukatiivista näkökulmaa ja luovia menetelmiä tarkoituksena edistää ryhmäläisten osallisuutta.
Asiasanat: osallisuus, psykoedukaatio, recovery, vuorovaikutustaidot, tunnetaidot, stressinhallinta, arjenhallinta, ryhmätoiminta