Työn muutos ja johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman kehittäminen
Laukkanen, Petra (2018)
Laukkanen, Petra
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518095
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni päätavoite on tuottaa materiaalia johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman kehittämisprojektin tueksi haastattelemalla koulutusohjelman alumneja. Produktina toiminnallisesta työstä syntyi haastattelumuistiot, jotka löytyvät tämän opinnäytetyön lopusta liitteinä teemahaastattelupohjan kanssa. Opinnäytetyön tekeminen alkoi keväällä 2018 ja haastattelut tehtiin kesäkuussa ja alkusyksystä samana vuonna. Tietoperustana työssä on käytetty tutkimuksia työn muutoksesta ja vuonna 2016 Haaga-Helian ja Aito HSO:n tekemää osaamiskartoitusta.
Tärkeimpiä liiketoiminnan osa-alueita, jotka tekemissäni haastatteluissa nousivat esille ovat niitä, jotka nähdään tulevaisuudessa tärkeimpinä assistenttien työn kannalta. Niitä olivat eri osa-alueiden ymmärtäminen, strategiaosaaminen ja tietotekninen osaaminen. Niiden lisäksi korostui inhimillisyys, proaktiivisuus ja kehittävä ote työhön.
Verrattaessa haastattelutuloksia tietoperustaan, voitiin todeta, että tulokset ovat ainakin osittain linjassa aikaisemmin tehtyjen tutkimusten kanssa. Haaga-Helian johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman kehittämisessä tulisi keskittyä parantamaan opetusta etenkin yllä mainituissa osa-alueissa, jotta tulevaisuuden työelämän tarpeisiin vastattaisiin parhaalla mahdollisella tavalla.
Tärkeimpiä liiketoiminnan osa-alueita, jotka tekemissäni haastatteluissa nousivat esille ovat niitä, jotka nähdään tulevaisuudessa tärkeimpinä assistenttien työn kannalta. Niitä olivat eri osa-alueiden ymmärtäminen, strategiaosaaminen ja tietotekninen osaaminen. Niiden lisäksi korostui inhimillisyys, proaktiivisuus ja kehittävä ote työhön.
Verrattaessa haastattelutuloksia tietoperustaan, voitiin todeta, että tulokset ovat ainakin osittain linjassa aikaisemmin tehtyjen tutkimusten kanssa. Haaga-Helian johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman kehittämisessä tulisi keskittyä parantamaan opetusta etenkin yllä mainituissa osa-alueissa, jotta tulevaisuuden työelämän tarpeisiin vastattaisiin parhaalla mahdollisella tavalla.