Positiivisen palauteraportointimallin käyttöönotto Itä-Uudenmaan Pelastuslaitoksella
Juusela, Enni (2018)
Juusela, Enni
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618233
Tiivistelmä
Positiivisen palautteen merkitystä työhyvinvoinnille ja työsuorituksen parantumiselle on alettu tutkia erityisesti hoitoalalla yhä enemmän. Perinteinen virheiden kautta oppiminen on antamassa sijaa myös onnistumisten tutkimiselle. Onnistumisia tapahtuu huomattavasti useammin kuin virheitä, joita voidaan pitää poikkeustapauksina. Esimies on avainasemassa palautteen annossa, mutta vertaistuki ja palaute kolleegoilta vaikuttaa yhtä lailla oppimiseen ja motivaation parantumiseen. Työhyvinvointi on samalla tärkeässä asemassa potilasturvallisuuden parantamiselle, sillä tyytyväinen työntekijä tekee työnsä hyvin ja huolella.
Iso-Britanniassa lastensairaalassa kehitetty positiivisen palauteraportointimallin Learning from Excellencin (LFE) käyttöönottoa on kokeiltu ensihoidon puolella Suomessa jo Varsinais-Suomen Pelastuslaitoksella. LFE-palautteessa raportoidaan, kuka on toiminut erinomaisesti, miten on toimittu ja kuinka hyvää toimintaa voitaisiin jatkossa hyödyntää. Opinnäytetyön tavoitteena oli ottaa käyttöönLFE Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen ensihoidon henkilöstölle.
Käyttöönotto toteutettiin lyhyellä työvuorokoulutuksella, jota seurasi kahden kuukauden pilotointijakso. Tämän jälkeen toteutettiin seurantakysely, jonka tavoitteena oli kartottaa pilotoinnin onnistuminen, kokemukset palauteraportointimallin käytöstä, sekä sen tarpeesta pysyvänä työkaluna positiivisen palautteen annolle. Seurantakyselyn tulosten perusteella tehtiin päätös ottaa LFE pysyväksi toimintamalliksi ensihoidon työhyvinvoinnin kohottamisen sekä potilasturvallisuuden parantamisen välineeksi.
Positiivisilla palautteilla pystyttiin nostamaan esiin hyviä yksilösuorituksia, mutta myös yhteistyöhön, toimintatapoihin sekä työhyvinvointiin liittyviä aspekteja. Palautteet jaettiin sisältöjen perusteella eri kategorioihin, jotta niitä pystyttäisiin jatkossa hyödyntämään koulutuksissa sekä lähiesimiesten kanssa käytävissä palautekeskusteluissa.
Käyttöönotto johti siihen, että LFE päätettiin ottaa käyttöön koko pelastuslaitoksen henkilöstölle, ensihoidon hyvien tulosten ansiosta. LFE on osa laajempaa hanketta parantaa henkilöstön työhyvinvointia koko pelastuslaitoksella.
Iso-Britanniassa lastensairaalassa kehitetty positiivisen palauteraportointimallin Learning from Excellencin (LFE) käyttöönottoa on kokeiltu ensihoidon puolella Suomessa jo Varsinais-Suomen Pelastuslaitoksella. LFE-palautteessa raportoidaan, kuka on toiminut erinomaisesti, miten on toimittu ja kuinka hyvää toimintaa voitaisiin jatkossa hyödyntää. Opinnäytetyön tavoitteena oli ottaa käyttöönLFE Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen ensihoidon henkilöstölle.
Käyttöönotto toteutettiin lyhyellä työvuorokoulutuksella, jota seurasi kahden kuukauden pilotointijakso. Tämän jälkeen toteutettiin seurantakysely, jonka tavoitteena oli kartottaa pilotoinnin onnistuminen, kokemukset palauteraportointimallin käytöstä, sekä sen tarpeesta pysyvänä työkaluna positiivisen palautteen annolle. Seurantakyselyn tulosten perusteella tehtiin päätös ottaa LFE pysyväksi toimintamalliksi ensihoidon työhyvinvoinnin kohottamisen sekä potilasturvallisuuden parantamisen välineeksi.
Positiivisilla palautteilla pystyttiin nostamaan esiin hyviä yksilösuorituksia, mutta myös yhteistyöhön, toimintatapoihin sekä työhyvinvointiin liittyviä aspekteja. Palautteet jaettiin sisältöjen perusteella eri kategorioihin, jotta niitä pystyttäisiin jatkossa hyödyntämään koulutuksissa sekä lähiesimiesten kanssa käytävissä palautekeskusteluissa.
Käyttöönotto johti siihen, että LFE päätettiin ottaa käyttöön koko pelastuslaitoksen henkilöstölle, ensihoidon hyvien tulosten ansiosta. LFE on osa laajempaa hanketta parantaa henkilöstön työhyvinvointia koko pelastuslaitoksella.