Viinipostin markkinointiviestinnän kehittäminen
Merta, Emma (2018)
Merta, Emma
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618337
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli selvittää markkinointisivusto Viinipostin markkinointiviestinnän kehityssuuntia vuodelle 2019. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää kehitysehdotuksia Viinipostin markkinointiviestinnän toteuttamisen tehostamiseksi niin, että se lisäisi yrityksen tunnettuutta ja palvelisi uusien ja vanhojen kuluttajien tarpeita.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään markkinointia kilpailukeinonäkökulmasta, sekä markkinointiviestintää. Näiden lisäksi perehdytään markkinointiviestinnän suunnitteluun. Empiirisessä osuudessa selvitettiin yrityksen markkinointiviestinnän nykytila ja mihin sitä halutaan kehittää tulevaisuudessa. Tutkimus suoritettiin kaksivaiheisena, joista ensimmäisessä osassa haluttiin selvittää markkinointiviestinnän nykytila. Tähän käytettiin sähköpostihaastattelua. Tutkimuksen toisen vaiheen tarkoituksena oli kartoittaa kehittämisehdotuksia markkinointiviestinnän toteuttamiseen. Tämä toteutettiin ryhmäkeskustelun avulla, jossa syvennettiin sähköpostihaastattelusta saatuja vastauksia.
Tutkimustuloksien perusteella Viinipostin tulisi kehittää yhä vahvuuksiaan sisällöntuottamisessa, monikanavaisuudessa ja yhteistyössä. Esimerkiksi strategisen sosiaalisen median hyödyntäminen koettiin tärkeäksi mahdollisuudeksi hakukoneissa näkymisen osalta. Tuloksissa ilmeni, että heikkouksia ja uhkia minimoimalla tehostetaan markkinointiviestintää. Isoksi ongelmaksi koettiin nykyinen lainsäädäntö, joka rajoittaa alkoholimainnon toteuttamista.
Yhteenvetona voidaan todeta, että Viinipostilla on selkeät toimintamallit, joista on hyvä jatkaa markkinointiviestinnän toteuttamista. Pienillä kehitystoimenpiteillä voidaan kuitenkin vaikuttaa markkinointiviestinnän tehokkaampaan toteuttamiseen tunnettuuden lisäämiseksi. Tällaisiksi keinoiksi nähtiin sisäisen viestinnän kehittäminen ja strategisen sosiaalisen median toteuttaminen.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään markkinointia kilpailukeinonäkökulmasta, sekä markkinointiviestintää. Näiden lisäksi perehdytään markkinointiviestinnän suunnitteluun. Empiirisessä osuudessa selvitettiin yrityksen markkinointiviestinnän nykytila ja mihin sitä halutaan kehittää tulevaisuudessa. Tutkimus suoritettiin kaksivaiheisena, joista ensimmäisessä osassa haluttiin selvittää markkinointiviestinnän nykytila. Tähän käytettiin sähköpostihaastattelua. Tutkimuksen toisen vaiheen tarkoituksena oli kartoittaa kehittämisehdotuksia markkinointiviestinnän toteuttamiseen. Tämä toteutettiin ryhmäkeskustelun avulla, jossa syvennettiin sähköpostihaastattelusta saatuja vastauksia.
Tutkimustuloksien perusteella Viinipostin tulisi kehittää yhä vahvuuksiaan sisällöntuottamisessa, monikanavaisuudessa ja yhteistyössä. Esimerkiksi strategisen sosiaalisen median hyödyntäminen koettiin tärkeäksi mahdollisuudeksi hakukoneissa näkymisen osalta. Tuloksissa ilmeni, että heikkouksia ja uhkia minimoimalla tehostetaan markkinointiviestintää. Isoksi ongelmaksi koettiin nykyinen lainsäädäntö, joka rajoittaa alkoholimainnon toteuttamista.
Yhteenvetona voidaan todeta, että Viinipostilla on selkeät toimintamallit, joista on hyvä jatkaa markkinointiviestinnän toteuttamista. Pienillä kehitystoimenpiteillä voidaan kuitenkin vaikuttaa markkinointiviestinnän tehokkaampaan toteuttamiseen tunnettuuden lisäämiseksi. Tällaisiksi keinoiksi nähtiin sisäisen viestinnän kehittäminen ja strategisen sosiaalisen median toteuttaminen.