”Tästä on hyötyä työssäni” Viittomakielelle tulkattu asiakastapaaminen –koulutusten järjestäminen ja kyselytutkimus koulutuksen hyödystä ja tarpeesta
Airaksinen, Jenni (2010)
Airaksinen, Jenni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710761
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyöni ensimmäisenä tavoitteena oli järjestää Viittomakielelle tulkattu asioimistapaaminen -koulutuksia. Koulutuksiin osallistui Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoita. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli selvittää kyselytutkimuksen avulla oliko koulutuksista hyötyä ja oliko niille tarvetta. Tutkimus toteuttiin puolistrukturoituna kyselytutkimuksena keväällä 2010.
Opinnäytetyöni kuului Esteetön opintopolku työelämään -hankkeeseen, joka on Humanistisen ammattikorkeakoulun Kuopion kampuksen, Savonia-ammattikorkeakoulun ja Itä-Suomen yliopiston yhteinen hanke.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli ajatus työntekijöiden sosiaalisesti esteettömästi toiminnasta. Lisäämällä opiskelijoiden tietoa viittomakielestä ja tulkatuista asiakastilanteista, voivat he käyttää saamansa tiedon hyväkseen ja toimia tulevassa työssään esteettömästi. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee esteettömyyttä ja oppimista. Kouluttamisen avulla tietoa voidaan välittää, mutta tiedon sisäistäminen vaatii oppimista.
Opinnäytetyöstä hyötyvät erityisesti viittomakielen tulkit, jotka työssään kouluttavat ja tiedottavat. Kyselytutkimuksesta selvisi, että opiskelijoiden mielestä koulutukselle oli tarvetta ja he saivat siitä uutta tietoa. Näin ollen koulutus oli hyödyllinen.
Opinnäytetyöni kuului Esteetön opintopolku työelämään -hankkeeseen, joka on Humanistisen ammattikorkeakoulun Kuopion kampuksen, Savonia-ammattikorkeakoulun ja Itä-Suomen yliopiston yhteinen hanke.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli ajatus työntekijöiden sosiaalisesti esteettömästi toiminnasta. Lisäämällä opiskelijoiden tietoa viittomakielestä ja tulkatuista asiakastilanteista, voivat he käyttää saamansa tiedon hyväkseen ja toimia tulevassa työssään esteettömästi. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee esteettömyyttä ja oppimista. Kouluttamisen avulla tietoa voidaan välittää, mutta tiedon sisäistäminen vaatii oppimista.
Opinnäytetyöstä hyötyvät erityisesti viittomakielen tulkit, jotka työssään kouluttavat ja tiedottavat. Kyselytutkimuksesta selvisi, että opiskelijoiden mielestä koulutukselle oli tarvetta ja he saivat siitä uutta tietoa. Näin ollen koulutus oli hyödyllinen.