Koko orkesteri koskettimilla : Piano-oppilaiden taiteidenvälinen yhteissoittoprojekti
Iljin, Saana (2018)
Iljin, Saana
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718385
Tiivistelmä
Koko orkesteri koskettimilla oli Musiikkiopisto Arkipelagissa keväällä 2018 järjestetty piano-oppilaiden ryhmän yhteissoittoprojekti, joka huipentui tanssioppilaiden kanssa toteutettuun yhteiseen taiteidenväliseen päätöskonserttiin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä musiikkiopistossa opiskelevien piano-oppilaiden yhteismusisointimahdollisuuksia ja yhteisöllisyyttä.
Opinnäytteen toiminnallisessa osuudessa piano-oppilaille pidettiin sekä nelikätistunteja pareittain että kaikille pareille yhteisiä ryhmätunteja. Soitettu ohjelmisto koostui pääasiassa tunnettujen orkesteriteosten ja balettien teemoista tehdyistä sovituksista nelikätiselle pianolle. Orkesterimusiikin sointimaailmasta etsittiin kappaleiden tulkintaan ja soinnin muodostukseen uusia ideoita ja mielikuvia.
Kirjallisen raportin teoriaosuudessa tarkastellaan oppimisen elämyksellisyyttä taiteidenvälisyyden, elämyspedagogiikan ja yhteismusisoinnin näkökulmista. Lisäksi siinä perehdytään ryhmään ja siinä tapahtuviin ilmiöihin sekä ryhmän vaikutukseen oppimiseen ja motivaatioon. Yhteissoittoprojektin päätteeksi oppilaille toteutetun teemahaastattelun avulla selvitettiin, millaisena he olivat kokeneet projektin. Oppilaiden vastauksista kävi ilmi, että ryhmätunnit oltiin koettu mukavaksi työskentelytavaksi. Niillä oltiin viihdytty ja monet oppilaat kokivat saaneensa projektin myötä uusia kavereita.
Koko orkesteri koskettimilla -projekti onnistui tavoitteiden mukaisesti. Oppilailta haastattelun kautta saaduista vastauksista voidaan vetää johtopäätös, että yhteisille projekteille ja ryhmätunneille löytyy piano-oppilaiden keskuudessa tarvetta. Tämä projekti toteutettiin osittain kaksikielisesti, mukana oli suomen- ja ruotsinkielisiä oppilaita. Ryhmätoimintaa voisi jatkossa tutkia esimerkiksi ottamalla tarkastelun kohteeksi kielen vaikutuksen ryhmäytymiseen.
Opinnäytteen toiminnallisessa osuudessa piano-oppilaille pidettiin sekä nelikätistunteja pareittain että kaikille pareille yhteisiä ryhmätunteja. Soitettu ohjelmisto koostui pääasiassa tunnettujen orkesteriteosten ja balettien teemoista tehdyistä sovituksista nelikätiselle pianolle. Orkesterimusiikin sointimaailmasta etsittiin kappaleiden tulkintaan ja soinnin muodostukseen uusia ideoita ja mielikuvia.
Kirjallisen raportin teoriaosuudessa tarkastellaan oppimisen elämyksellisyyttä taiteidenvälisyyden, elämyspedagogiikan ja yhteismusisoinnin näkökulmista. Lisäksi siinä perehdytään ryhmään ja siinä tapahtuviin ilmiöihin sekä ryhmän vaikutukseen oppimiseen ja motivaatioon. Yhteissoittoprojektin päätteeksi oppilaille toteutetun teemahaastattelun avulla selvitettiin, millaisena he olivat kokeneet projektin. Oppilaiden vastauksista kävi ilmi, että ryhmätunnit oltiin koettu mukavaksi työskentelytavaksi. Niillä oltiin viihdytty ja monet oppilaat kokivat saaneensa projektin myötä uusia kavereita.
Koko orkesteri koskettimilla -projekti onnistui tavoitteiden mukaisesti. Oppilailta haastattelun kautta saaduista vastauksista voidaan vetää johtopäätös, että yhteisille projekteille ja ryhmätunneille löytyy piano-oppilaiden keskuudessa tarvetta. Tämä projekti toteutettiin osittain kaksikielisesti, mukana oli suomen- ja ruotsinkielisiä oppilaita. Ryhmätoimintaa voisi jatkossa tutkia esimerkiksi ottamalla tarkastelun kohteeksi kielen vaikutuksen ryhmäytymiseen.