Elämystapahtuman suunnittelu Case: Hotelli-ravintola Alma
Oikarainen, Katri (2018)
Oikarainen, Katri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718390
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen työ, jonka tavoittena oli suunnitella elämyksellinen dinner & show -tyylinen ilta Hotelli-ravintola Almaan. Idea työhön saatiin Tauno ja Ansa, Kamera käy -musiikkinäytelmästä, jota tullaan esittämään Hotelli-ravintola Alman näyttämöllä 8.11.2018 – 12.1.2019. Näytelmän ympärille haluttiin luoda kokonaisuus, jonka vieraat voisivat kokea elämyksellisenä ja ainutlaatuisena.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin elämyksellisyyttä, asiakaskokemusta, tarinallistamista sekä tapahtuman järjestämistä. Elämyksellisyyttä tutkittiin Pinen ja Gilmoren (1999) elämysmallin, Tarssasen (2009) elämyskolmiomallin ja Gustafssonin, Öströmin, Johanssonin ja Mossbergin (2006) FAMM-mallin avulla. Mallien avulla tapahtuma suunniteltiin mahdollisimman elämykselliseksi ja asiakaslähtöiseksi. Tarinallistamiseen perehdyttiin Kalliomäen (2014) Tarinallistaminen, palveluprosessin punainen lanka -teoksen avulla. Tarinallistaminen tulee työssä esiin Tauno ja Ansa, Kamera käy -näytelmän ja tapahtuman elementtien yhdistämisessä.
Työn tuloksena kehitettiin suunnitelma Tauno ja Ansa, Kamera käy -elämystapahtumaan. Työ rajattiin suunnitelmaan, mutta se tehtiin niin kattavaksi, että henkilökunta voi toteuttaa tapahtuman ilman, että opinnäytetyöntekijä on paikalla tapahtumassa. Suunnitelma sisältää somistussuunnitelman, menun reseptit, asiakaspolun, aikataulun sekä kuvaukset tapahtumasuunnittelussa huomioonotettavista tekijöistä Työ koettiin hyödylliseksi toimeksiantajalle, sillä se toi jotain uutta ja erilaista normaaleihin työtapoihin ja prosesseihin verrattuna. Jos tapahtuma ja suunnitelma todetaan onnistuneiksi, niitä voidaan hyödyntää Hotelli-ravintola Alman tulevissa tapahtumissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin elämyksellisyyttä, asiakaskokemusta, tarinallistamista sekä tapahtuman järjestämistä. Elämyksellisyyttä tutkittiin Pinen ja Gilmoren (1999) elämysmallin, Tarssasen (2009) elämyskolmiomallin ja Gustafssonin, Öströmin, Johanssonin ja Mossbergin (2006) FAMM-mallin avulla. Mallien avulla tapahtuma suunniteltiin mahdollisimman elämykselliseksi ja asiakaslähtöiseksi. Tarinallistamiseen perehdyttiin Kalliomäen (2014) Tarinallistaminen, palveluprosessin punainen lanka -teoksen avulla. Tarinallistaminen tulee työssä esiin Tauno ja Ansa, Kamera käy -näytelmän ja tapahtuman elementtien yhdistämisessä.
Työn tuloksena kehitettiin suunnitelma Tauno ja Ansa, Kamera käy -elämystapahtumaan. Työ rajattiin suunnitelmaan, mutta se tehtiin niin kattavaksi, että henkilökunta voi toteuttaa tapahtuman ilman, että opinnäytetyöntekijä on paikalla tapahtumassa. Suunnitelma sisältää somistussuunnitelman, menun reseptit, asiakaspolun, aikataulun sekä kuvaukset tapahtumasuunnittelussa huomioonotettavista tekijöistä Työ koettiin hyödylliseksi toimeksiantajalle, sillä se toi jotain uutta ja erilaista normaaleihin työtapoihin ja prosesseihin verrattuna. Jos tapahtuma ja suunnitelma todetaan onnistuneiksi, niitä voidaan hyödyntää Hotelli-ravintola Alman tulevissa tapahtumissa.