Sähköisen moottorisuojan avausmekanismin kehittäminen
Maksimainen, Jaakko (2018)
Maksimainen, Jaakko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101115917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101115917
Tiivistelmä
Tana Oy suunnittelee ja myy jätteenkäsittelyyn tarkoitettuja raskaita työkoneita. Tuotteita ovat kaatopaikkajyrät, jäterepijät sekä jäteseulat. Tana tarjoaa myös älykkäitä digitaalisia palveluita jätteitä käsittelevien yritysten tuotannon seurantaan ja optimointiin.
Kaatopaikkajyrien ja jäterepijöiden moottorisuojien operoiminen haluttiin muuttaa sähkötoimiseksi. Suurten ja raskaiden suojien käsittely oli kovalla tuulella hankalaa ja vaarallista. Tämän lisäksi sähköisen järjestelmän tarjoamiksi eduiksi katsottiin parempi työergonomia ja tuotteiden parantunut laatuvaikutelma.
Kehitystutkimuksen yhtenä tavoitteena oli varmistua koneturvallisuuden ja luotettavuuden toteutumisesta sähköisessä järjestelmässä. Riskikohteiden tunnistamisen ja minimoimisen piti tapahtua niin, että myös Tanan kansainväliset asiakkaat hyväksyvät rakenteen äärimmäisiin sääolosuhteisiin. Näihin tavoitteisiin pääseminen edellytti koneturvallisuus standardeihin ja riskianalyysiin tutustumista.
Kehitystyön tuloksena valittiin karamoottori, jolla moottorisuojien avaaminen ja sulkeminen hoidetaan. Sen nopeus ja voima onnistuttiin optimoimaan suorituskyvyn ja turvallisuuden suhteen. Karamoottorin asennus suunniteltiin sopimaan koneisiin mahdollisimman pienin muutoksin. Vanhat mekaaniset lukot ja tuulihaat voitiin jättää pois, jolloin nimikkeiden määrä tippui huomattavasti.
Kehitystutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että koneturvallisuusstandardia SFS-EN ISO 12100:2010 ja riskin pienentämisen strategiaa hyödyntämällä pystyttiin kehittämään turvallinen ratkaisu toimeksiantajan ongelmaan. Rakenteelle tehdyn riskianalyysin tuloksien mukaan onnettomuuden riski onnistuttiin pienentämään hyväksyttävälle tasolle.
Kaatopaikkajyrien ja jäterepijöiden moottorisuojien operoiminen haluttiin muuttaa sähkötoimiseksi. Suurten ja raskaiden suojien käsittely oli kovalla tuulella hankalaa ja vaarallista. Tämän lisäksi sähköisen järjestelmän tarjoamiksi eduiksi katsottiin parempi työergonomia ja tuotteiden parantunut laatuvaikutelma.
Kehitystutkimuksen yhtenä tavoitteena oli varmistua koneturvallisuuden ja luotettavuuden toteutumisesta sähköisessä järjestelmässä. Riskikohteiden tunnistamisen ja minimoimisen piti tapahtua niin, että myös Tanan kansainväliset asiakkaat hyväksyvät rakenteen äärimmäisiin sääolosuhteisiin. Näihin tavoitteisiin pääseminen edellytti koneturvallisuus standardeihin ja riskianalyysiin tutustumista.
Kehitystyön tuloksena valittiin karamoottori, jolla moottorisuojien avaaminen ja sulkeminen hoidetaan. Sen nopeus ja voima onnistuttiin optimoimaan suorituskyvyn ja turvallisuuden suhteen. Karamoottorin asennus suunniteltiin sopimaan koneisiin mahdollisimman pienin muutoksin. Vanhat mekaaniset lukot ja tuulihaat voitiin jättää pois, jolloin nimikkeiden määrä tippui huomattavasti.
Kehitystutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että koneturvallisuusstandardia SFS-EN ISO 12100:2010 ja riskin pienentämisen strategiaa hyödyntämällä pystyttiin kehittämään turvallinen ratkaisu toimeksiantajan ongelmaan. Rakenteelle tehdyn riskianalyysin tuloksien mukaan onnettomuuden riski onnistuttiin pienentämään hyväksyttävälle tasolle.