Hyönteisruoka : matka maistajan mielikuviin
Tiilikainen, Joni-Matti (2018)
Tiilikainen, Joni-Matti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718427
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi Arto Rastas ja se tehtiin yhteistyössä ravintola Periscopen henkilökunnan kanssa. Tarve tutkimukselle syntyi, kun kesällä 2018 ravintola Periscopessa myytyjä hyönteisannoksia meni odotettua vähemmän. Syyn tutkimisen kulmakiviksi syntyivät kolme opinnäytetyön tutkimuskysymystä: Miten Periscopen asiakkaat suhtautuvat hyönteisravintoon, miten ravintolan kokit suhtautuvat hyönteisruokiin ruokalistalla ja miten hyönteisruokia kannattaa markkinoida?
Teoriaviitekehyksen alussa käydään läpi trendin yleiskäsitteet ja Suomen nykypäivän ruoka- ja syömistrendejä. Seuraavaksi tutustutaan hyönteisten ravintokäyttöön, ravintoarvoihin ja hyönteiskasvatuksen hyötyihin. Osiossa tarkastellaan myös hyönteisiin liittyviä asenteita ja sitä, miten niihin voi vaikuttaa. Viimeiseksi käydään läpi mistä hyönteisten markkinat muodostuvat ja mistä yrityksen sisäinen ja ulkoinen markkinointi koostuu.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin empiiristä eli kokemusperäistä tutkimusstrategiaa. Tutkimusmenetelmät rakentuivat kahdesta eri tutkimuksesta, jotka olivat kvantitatiivinen eli määrällinen mielikuvakysely Periscopen asiakkaille, sekä kvalitatiivinen eli laadullinen teemahaastattelu Periscopen henkilökunnalle. Kvantitatiivisia vastauksia kerättiin 44 kappaletta ja ne analysoitiin Tixelin avulla. Kvalitatiivisista teemahaastatteluista kertyi litteroinnin avulla 17 sivua tekstiä ja ne analysoitiin sisällönanalyysillä. Tutkimuksista kertyneellä datalla saatiin vastattua tutkimuskysymyksiin ja datan avulla löydettiin kehitysehdotuksia ravintola Periscopea varten
Teoriaviitekehyksen alussa käydään läpi trendin yleiskäsitteet ja Suomen nykypäivän ruoka- ja syömistrendejä. Seuraavaksi tutustutaan hyönteisten ravintokäyttöön, ravintoarvoihin ja hyönteiskasvatuksen hyötyihin. Osiossa tarkastellaan myös hyönteisiin liittyviä asenteita ja sitä, miten niihin voi vaikuttaa. Viimeiseksi käydään läpi mistä hyönteisten markkinat muodostuvat ja mistä yrityksen sisäinen ja ulkoinen markkinointi koostuu.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin empiiristä eli kokemusperäistä tutkimusstrategiaa. Tutkimusmenetelmät rakentuivat kahdesta eri tutkimuksesta, jotka olivat kvantitatiivinen eli määrällinen mielikuvakysely Periscopen asiakkaille, sekä kvalitatiivinen eli laadullinen teemahaastattelu Periscopen henkilökunnalle. Kvantitatiivisia vastauksia kerättiin 44 kappaletta ja ne analysoitiin Tixelin avulla. Kvalitatiivisista teemahaastatteluista kertyi litteroinnin avulla 17 sivua tekstiä ja ne analysoitiin sisällönanalyysillä. Tutkimuksista kertyneellä datalla saatiin vastattua tutkimuskysymyksiin ja datan avulla löydettiin kehitysehdotuksia ravintola Periscopea varten