Suomen Huoneistoketju Oy LKV:n markkinointi : -Toimeksiantajien tavoittamisen keinot
Pekkarinen, Pasi (2010)
Pekkarinen, Pasi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810799
Tiivistelmä
Suomen Huoneistoketju OY LKV:n markkinointi –Toimeksiantajien tavoittamisen keinot
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää syitä, miksi tutkimusotokseen kuuluneet asiakkaat olivat tehneet Suomen Huoneistoketjun kanssa toimeksiantosopimukset. Yritykselle potentiaaliseen asiakasmassaan kuuluu myös paljon kuluttajia, joita ei kiinnosta Suomen Huoneistoketjun palvelut. Tästä kokonaisasiakasmassasta halutaan jatkossa tehokkaammin löytää yrityksestä kiinnostuneet asiakkaat entistä tehokkaammin. Tutkimuksen toimeksiantajaa kiinnosti erityisesti asiakkaiden tiedonhankintaan liittyneet kontaktit tai kontaktipinnat.
Suomen Huoneistoketju on valtakunnallisesti toimiva kiinteistönvälitysliike, jonka toimialaan kuuluu kiinteistöjen ja asunto-osakkeiden välitystoiminta. Yrityksen toimitilat pk-seudulla sijaitsevat Helsingin Kannelmäessä. Tämän tutkimuksen asiakkaat olivat nimenomaisen konttorin asiakkaita.
Teoreettinen viitekehys rakentui pääasiassa professori Christian Grönroosin palveluiden markkinoinnin teorioihin. Tutkimuksen taustalla on myös käytetty Philip Kotlerin markkinoinnin, Charles Hofackerin Internet-markkinoinnin, David A. Aakerin ja Erich Joachimsthalerin brändijohtamisen sekä Leslie de Chernatonyn brändinluomisen teorioita. Työn taustalla on myös käytetty nykyaikaisen johtamisen asiantuntijan Heli Arantolan tekemää teosta.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimusta varten luotiin kyselylomake, jonka asiakkaat saivat täytettäväkseen mahdollisimman pian toimeksiannon tekemisen jälkeen. Asiakkailta saatiin 107 vastausta kyselyyn, joista valtaosa vastasi kaikkiin kysymyksiin. Tulokset analysoitiin SPSS for Windows+-ohjelmalla.
Kyselyn perusteella asiakkaat olivat käyttäneet laajalti erilaisia tiedonvälitysvälineitä hankkiakseen tarvittavia tiedoja yrityksen toiminnasta ennen varsinaisen kontaktin ottamista yritykseen. Sähköisen markkinoinnin merkityksen jatkuva kasvu näkyi kyselyn tuloksissa ja tulevaisuudessa syrjäyttänee lehtimarkkinoinnin alalla. Kyselytutkimuksessa kävi myös ilmi, että lehtimarkkinoinnilla on vielä merkitystä. Suuri osa asiakkaista käyttää molempia tiedonvälitysvälineitä kartoittaakseen juuri sen hetkistä tarjontaa. Esille nousi myös, että Suomen Huoneistoketjun tekee kilpailukykyiseksi tarjotun välityspalvelun edullinen hinta verrattuna suurimpiin kilpailijoihin.
Asiasanat: markkinointi, internetmarkkinointi, mainonta
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää syitä, miksi tutkimusotokseen kuuluneet asiakkaat olivat tehneet Suomen Huoneistoketjun kanssa toimeksiantosopimukset. Yritykselle potentiaaliseen asiakasmassaan kuuluu myös paljon kuluttajia, joita ei kiinnosta Suomen Huoneistoketjun palvelut. Tästä kokonaisasiakasmassasta halutaan jatkossa tehokkaammin löytää yrityksestä kiinnostuneet asiakkaat entistä tehokkaammin. Tutkimuksen toimeksiantajaa kiinnosti erityisesti asiakkaiden tiedonhankintaan liittyneet kontaktit tai kontaktipinnat.
Suomen Huoneistoketju on valtakunnallisesti toimiva kiinteistönvälitysliike, jonka toimialaan kuuluu kiinteistöjen ja asunto-osakkeiden välitystoiminta. Yrityksen toimitilat pk-seudulla sijaitsevat Helsingin Kannelmäessä. Tämän tutkimuksen asiakkaat olivat nimenomaisen konttorin asiakkaita.
Teoreettinen viitekehys rakentui pääasiassa professori Christian Grönroosin palveluiden markkinoinnin teorioihin. Tutkimuksen taustalla on myös käytetty Philip Kotlerin markkinoinnin, Charles Hofackerin Internet-markkinoinnin, David A. Aakerin ja Erich Joachimsthalerin brändijohtamisen sekä Leslie de Chernatonyn brändinluomisen teorioita. Työn taustalla on myös käytetty nykyaikaisen johtamisen asiantuntijan Heli Arantolan tekemää teosta.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimusta varten luotiin kyselylomake, jonka asiakkaat saivat täytettäväkseen mahdollisimman pian toimeksiannon tekemisen jälkeen. Asiakkailta saatiin 107 vastausta kyselyyn, joista valtaosa vastasi kaikkiin kysymyksiin. Tulokset analysoitiin SPSS for Windows+-ohjelmalla.
Kyselyn perusteella asiakkaat olivat käyttäneet laajalti erilaisia tiedonvälitysvälineitä hankkiakseen tarvittavia tiedoja yrityksen toiminnasta ennen varsinaisen kontaktin ottamista yritykseen. Sähköisen markkinoinnin merkityksen jatkuva kasvu näkyi kyselyn tuloksissa ja tulevaisuudessa syrjäyttänee lehtimarkkinoinnin alalla. Kyselytutkimuksessa kävi myös ilmi, että lehtimarkkinoinnilla on vielä merkitystä. Suuri osa asiakkaista käyttää molempia tiedonvälitysvälineitä kartoittaakseen juuri sen hetkistä tarjontaa. Esille nousi myös, että Suomen Huoneistoketjun tekee kilpailukykyiseksi tarjotun välityspalvelun edullinen hinta verrattuna suurimpiin kilpailijoihin.
Asiasanat: markkinointi, internetmarkkinointi, mainonta