Asiakasosallisuudesta näkökulmaa kouluun ja varhaiskasvatukseen Etelä-Pohjanmaalla
Pahkamaa, Riina (2018)
Pahkamaa, Riina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718677
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Etelä-Pohjanmaan lasten ja perheiden palveluiden kehittämishankkeen (2017-2018) keräämästä aineistosta Etelä-Pohjanmaan kuntalaisten kehittämisehdotuksia. Aineistosta on rajattu kehittämisehdotukset, jotka koskevat varhaiskasvatusta ja koulua. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan lasten ja perheiden palveluiden kehittämishankkeen (2017-2018) kanssa.
Opinnäytetyössä esitellään Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmaa. Opinnäytetyön teoriaosassa on käsitelty lasten ja perheiden palveluita Suomessa, sekä varhaiskasvatusta ja koulua. Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto on käsitelty sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että muutoksia halutaan resursseihin, vuorovaikutukseen ja moniammatillisuuteen.
Tutkimustulosten perusteella vastaajat haluavat, että koulujen ja varhaiskasvatuksen puolella toimintatapoja muutetaan. Muutos tarkoittaa tässä yhteydessä lapsi- ja perhepalveluiden uudistusta, jossa palvelut säilyvät yhtenäisenä tuottajasta riippumatta, ovat asiakaslähtöisiä ja oikea-aikaisia sekä palvelevat nuorten ja lasten etuja. Vuorovaikutusta halutaan kehittää yksilötasolla ja perheet kohdataan yhteistyön kautta. Moniammatillisuutta halutaan lisää, sillä työntekijöiden yhteistyöllä saadaan lapsille, nuorille ja perheille parempaa palvelua. Resursseihin liittyvät muutosehdotukset vaikuttavat olennaisesti myös edellä mainittuihin tuloksiin, sillä työntekijöitä lisäämällä sekä tiloja ja ryhmiä uudistamalla kohdattaisiin lapset, nuoret ja perheet entistä paremmin.
Opinnäytetyössä esitellään Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmaa. Opinnäytetyön teoriaosassa on käsitelty lasten ja perheiden palveluita Suomessa, sekä varhaiskasvatusta ja koulua. Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto on käsitelty sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että muutoksia halutaan resursseihin, vuorovaikutukseen ja moniammatillisuuteen.
Tutkimustulosten perusteella vastaajat haluavat, että koulujen ja varhaiskasvatuksen puolella toimintatapoja muutetaan. Muutos tarkoittaa tässä yhteydessä lapsi- ja perhepalveluiden uudistusta, jossa palvelut säilyvät yhtenäisenä tuottajasta riippumatta, ovat asiakaslähtöisiä ja oikea-aikaisia sekä palvelevat nuorten ja lasten etuja. Vuorovaikutusta halutaan kehittää yksilötasolla ja perheet kohdataan yhteistyön kautta. Moniammatillisuutta halutaan lisää, sillä työntekijöiden yhteistyöllä saadaan lapsille, nuorille ja perheille parempaa palvelua. Resursseihin liittyvät muutosehdotukset vaikuttavat olennaisesti myös edellä mainittuihin tuloksiin, sillä työntekijöitä lisäämällä sekä tiloja ja ryhmiä uudistamalla kohdattaisiin lapset, nuoret ja perheet entistä paremmin.