Charterlentoyhtiöiden imago suomalaisten matkailijoiden näkökulmasta
Liimatainen, Lauri (2018)
Liimatainen, Lauri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718626
Tiivistelmä
Lentoyhtiöt ovat suuresti esillä suomalaisessa ja kansainvälisessä mediassa, sillä lentäminen ja siihen liittyvät ilmiöt kiinnostavat matkailijoita. Suomalaiset matkailijat matkustavat ahkerasti esimerkiksi Välimeren tai Kanarian saarten kohteisiin. Tällöin suomalainen matkailija matkustaa yleensä charterlentoyhtiöllä, joiden imagoa tutkitaan tässä opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, millainen on charterlentoyhtiöiden imago suomalaisten matkailijoiden näkökulmasta. Työn tavoitteena on lisätä tietämystä charterlentoyhtiöiden imagosta suomalaisten matkailijoiden keskuudessa. Aihe on rajattu erityisesti charterlentoyhtiöihin, sillä aiheesta ei ole tehty suurempia tutkimuksia.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus on jaettu kolmeen päälukuun, joissa esitellään mitä imago on, mikä on valmismatka ja esitellään lentoliikenne sekä charterlentoyhtiöt ja niiden toiminta. Tutkittavat charterlentoyhtiöt ja matkailijat on rajattu niin, että aihetta käsitellään vain suomalaisten matkailijoiden ja Suomessa toimivien charterlentoyhtiöiden kesken.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin. Aineiston kerääminen tapahtui kyselylomakkeella, joka oli avoinna Facebookissa ryhmissä sekä julkisella seinällä. Kysely oli auki yhden viikon ajan ajalla 7.10-14.10.2018 ja vastauksia kerääntyi 143 kappaletta.
Tutkimuksessa kysyttiin sekä vastaajien matkustustottumuksia että mielipidettä neljästä charterlentoyhtiöstä. Tutkimuksessa kysyttiin myös, vaikuttaako charterlentoyhtiön imago matkanjärjestäjän valinnassa. Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että charterlentoyhtiöitä pidetään yleisesti luotettavina, täsmällisenä ja ystävällisen henkilökunnan omaavina lentoyhtiöinä. Charterlentoyhtiöt eivät kuitenkaan olleet kovinkaan ylellisiä tai edullisia. Tulokset olivat hyvin yhtenäisiä, joskin pieniä eroavaisuuksia oli eri charterlentoyhtiöiden välillä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, millainen on charterlentoyhtiöiden imago suomalaisten matkailijoiden näkökulmasta. Työn tavoitteena on lisätä tietämystä charterlentoyhtiöiden imagosta suomalaisten matkailijoiden keskuudessa. Aihe on rajattu erityisesti charterlentoyhtiöihin, sillä aiheesta ei ole tehty suurempia tutkimuksia.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus on jaettu kolmeen päälukuun, joissa esitellään mitä imago on, mikä on valmismatka ja esitellään lentoliikenne sekä charterlentoyhtiöt ja niiden toiminta. Tutkittavat charterlentoyhtiöt ja matkailijat on rajattu niin, että aihetta käsitellään vain suomalaisten matkailijoiden ja Suomessa toimivien charterlentoyhtiöiden kesken.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin. Aineiston kerääminen tapahtui kyselylomakkeella, joka oli avoinna Facebookissa ryhmissä sekä julkisella seinällä. Kysely oli auki yhden viikon ajan ajalla 7.10-14.10.2018 ja vastauksia kerääntyi 143 kappaletta.
Tutkimuksessa kysyttiin sekä vastaajien matkustustottumuksia että mielipidettä neljästä charterlentoyhtiöstä. Tutkimuksessa kysyttiin myös, vaikuttaako charterlentoyhtiön imago matkanjärjestäjän valinnassa. Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että charterlentoyhtiöitä pidetään yleisesti luotettavina, täsmällisenä ja ystävällisen henkilökunnan omaavina lentoyhtiöinä. Charterlentoyhtiöt eivät kuitenkaan olleet kovinkaan ylellisiä tai edullisia. Tulokset olivat hyvin yhtenäisiä, joskin pieniä eroavaisuuksia oli eri charterlentoyhtiöiden välillä.