Ravintola Stadiumin tunnettuus ja asiakkaiden tavoittaminen sisältömarkkinoinnin keinoin
Vahvaselkä, Saija (2018)
Vahvaselkä, Saija
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818722
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sisältömarkkinointi. Sisältömarkkinoinnin avulla pystytään kohdentamaan yrityksen markkinointia paremmin hyödyntämällä kohderyhmien käyttämiä kanavia. Hyvin kohdennetun sisältömarkkinoinnin avulla onnistutaan markkinoinnissa ja lisätään myyntiä. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, kuinka mikkeliläiset saataisiin tavoitettua Ravintola Stadiumin päivittäisten palvelujen äärelle sisältömarkkinoinnin keinoin.
Tutkimuksissa kartoitettiin, kuinka Ravintola Stadiumi asemoituu suhteessa mikkeliläisiin ravintolapalvelun tarjoajiin sekä kuinka Ravintola Stadiumin brändi-identiteetti ja brändi-imago kohtaavat. Lisäksi tutkittiin, mistä kanavista ja millainen sisältö kiinnostaa mikkeliläisiä. Viitekehys koostuu asiakaskäyttäytymisestä ja sisältömarkkinoinnista. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa Xamkin Ravintolapalveluille kehitysehdotuksia Ravintola Stadiumin markkinointiin.
Tutkimus koostui laadullisesta ja määrällisestä tutkimuksesta. Laadullinen tutkimus suoritettiin teemahaastatteluina neljälle jo vakituiseksi muodostuneelle Ravintola Stadiumin asiakkaalle. Teemahaastattelut suoritettiin heinäkuussa 2018. Kyselytutkimus suoritettiin Webropol-kyselyohjelmaa käyttäen syyskuussa 2018.
Laadullisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että Ravintola Stadiumi on kilpailukykyinen hintatasollaan. Haastateltavat kokivat Ravintola Stadiumin edulliseksi ja terveelliseksi. Haastateltavien asiakkaiden ja toimeksiantajan brändi-identiteetti ja brändi-imago kohtaavat. Määrällisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että tietoisuus Ravintola Stadiumista mikkeliläisten keskuudessa on heikkoa. Mikkeliläisten ja toimeksiantajan brändi-identiteetti ja brändi-imago eivät kohdanneet. Tutkimuksien tulokset osoittivat, että mikkeliläiset ovat halukkaita saamaan tietoa yrityksen omilta internetsivuilta ja Facebookista sekä sen, että sisällön tulisi olla tiedottavaa ja arkea helpottavaa.
Kehitysehdotukset jakautuivat seuraaviin teemoihin: markkinointia tehostava sisältö, ostopäätösprosessin vahvistaminen, kontaktipisteiden lisääminen, tavoitettavuus, lisäarvon tuottaminen asiakkaille, tietoisuuden lisääminen Ravintola Stadiumista, brändi-identiteetin ja brändi-imagon vahvistaminen, sisältömarkkinointi ja sisältöstrategian luominen.
Tutkimuksissa kartoitettiin, kuinka Ravintola Stadiumi asemoituu suhteessa mikkeliläisiin ravintolapalvelun tarjoajiin sekä kuinka Ravintola Stadiumin brändi-identiteetti ja brändi-imago kohtaavat. Lisäksi tutkittiin, mistä kanavista ja millainen sisältö kiinnostaa mikkeliläisiä. Viitekehys koostuu asiakaskäyttäytymisestä ja sisältömarkkinoinnista. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa Xamkin Ravintolapalveluille kehitysehdotuksia Ravintola Stadiumin markkinointiin.
Tutkimus koostui laadullisesta ja määrällisestä tutkimuksesta. Laadullinen tutkimus suoritettiin teemahaastatteluina neljälle jo vakituiseksi muodostuneelle Ravintola Stadiumin asiakkaalle. Teemahaastattelut suoritettiin heinäkuussa 2018. Kyselytutkimus suoritettiin Webropol-kyselyohjelmaa käyttäen syyskuussa 2018.
Laadullisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että Ravintola Stadiumi on kilpailukykyinen hintatasollaan. Haastateltavat kokivat Ravintola Stadiumin edulliseksi ja terveelliseksi. Haastateltavien asiakkaiden ja toimeksiantajan brändi-identiteetti ja brändi-imago kohtaavat. Määrällisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että tietoisuus Ravintola Stadiumista mikkeliläisten keskuudessa on heikkoa. Mikkeliläisten ja toimeksiantajan brändi-identiteetti ja brändi-imago eivät kohdanneet. Tutkimuksien tulokset osoittivat, että mikkeliläiset ovat halukkaita saamaan tietoa yrityksen omilta internetsivuilta ja Facebookista sekä sen, että sisällön tulisi olla tiedottavaa ja arkea helpottavaa.
Kehitysehdotukset jakautuivat seuraaviin teemoihin: markkinointia tehostava sisältö, ostopäätösprosessin vahvistaminen, kontaktipisteiden lisääminen, tavoitettavuus, lisäarvon tuottaminen asiakkaille, tietoisuuden lisääminen Ravintola Stadiumista, brändi-identiteetin ja brändi-imagon vahvistaminen, sisältömarkkinointi ja sisältöstrategian luominen.