Radio Suomipopin Helsinki-päivän konsertin kävijätutkimus 2018
Kolari, Iida (2018)
Kolari, Iida
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818713
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa vuoden 2018 Radio Suomipopin Helsinki-päivän konsertille kävijätutkimus. Kävijätutkimuksella kerättiin tietoa konsertin kävijöistä, syistä saapua konserttiin sekä konsertin eri osa-alueiden toimivuudesta. Tulokset esitettiin kaavioina ja johtopäätösten pohjalta konsertille tehtiin SWOT-analyysi. Lisäksi esille nostettiin tärkeimmät kehittämisehdotukset.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään tapahtumien ja festivaalien yleisötutkimusta ja erityisesti sen tärkeyttä. Lisäksi käsitellään, millaisia kävijöitä Suomalaisissa tapahtumissa vierailee. Viitekehyksen aihe on rajattu selkeästi tämän opinnäytetyön kannalta keskeisiin aiheisiin.
Kävijätutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä kyselylomakkeilla. Aineisto kerättiin paperilomakkeilla konserttipäivänä 12.6.2018 ja Radio Suomipopin Facebookin kautta sähköisellä lomakkeella 13.-15.6.2018 välisenä aikana. Paperilomakkeilla vastauksia saatiin 200 kpl ja sähköisellä lomakkeella vastauksia 522 kpl. Tutkimuksen otannaksi saatiin 722.
Tulokset osoittivat, että konsertissa vierailee paljon nuoria aikuisia pääkaupunkiseudulta ja suurimpana vetovoimana konserttiin saapumiseen on esiintyjät sekä ilmaisuus. Radio Suomipopin sosiaalinen media tavoitti suurimman osan konsertin kävijöistä. Yleisellä tasolla konsertin kävijät ovat hyvin tyytyväisiä konsertin toimivuuteen mutta pientä kehitettävää löytyy.
Tutkimus toimii monipuolisena työkaluna konsertin kehittämistyölle ja tuloksista saatiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla tilaaja pystyy kehittämään konserttia asiakaslähtöisemmäksi ja parantamaan kävijöiden tyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään tapahtumien ja festivaalien yleisötutkimusta ja erityisesti sen tärkeyttä. Lisäksi käsitellään, millaisia kävijöitä Suomalaisissa tapahtumissa vierailee. Viitekehyksen aihe on rajattu selkeästi tämän opinnäytetyön kannalta keskeisiin aiheisiin.
Kävijätutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä kyselylomakkeilla. Aineisto kerättiin paperilomakkeilla konserttipäivänä 12.6.2018 ja Radio Suomipopin Facebookin kautta sähköisellä lomakkeella 13.-15.6.2018 välisenä aikana. Paperilomakkeilla vastauksia saatiin 200 kpl ja sähköisellä lomakkeella vastauksia 522 kpl. Tutkimuksen otannaksi saatiin 722.
Tulokset osoittivat, että konsertissa vierailee paljon nuoria aikuisia pääkaupunkiseudulta ja suurimpana vetovoimana konserttiin saapumiseen on esiintyjät sekä ilmaisuus. Radio Suomipopin sosiaalinen media tavoitti suurimman osan konsertin kävijöistä. Yleisellä tasolla konsertin kävijät ovat hyvin tyytyväisiä konsertin toimivuuteen mutta pientä kehitettävää löytyy.
Tutkimus toimii monipuolisena työkaluna konsertin kehittämistyölle ja tuloksista saatiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla tilaaja pystyy kehittämään konserttia asiakaslähtöisemmäksi ja parantamaan kävijöiden tyytyväisyyttä.