Avioehtosopimus, edunvalvontavaltakirja ja testamentti : Case: Toimeksiantajan 20–40 -vuotiaiden asiakkaiden kiinnostus lainopillisia palveluita kohtaan, joilla voidaan varautua tulevaisuuteen
Forsby, Julia (2018)
Forsby, Julia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718603
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia toimeksiantajan 20–40 -vuotiaiden asiakkaiden kiinnostusta lainopillisia palveluita kohtaan, joilla voidaan varautua tulevaisuuteen. Tutkimuksessa tarkasteltiin siis avioehtosopimusta, edunvalvontavaltuutusta sekä testamenttia. Samalla haluttiin tutkia myös, kuinka hyvin asiakkaat tuntevat tutkimuksen kohteena olevat asiakirjat.
Tässä tutkimuksessa lähteinä käytettiin suurimmaksi osaksi käsiteltäviä asiakirjoja koskevaa oikeuskirjallisuutta sekä lakeja, kuten Avioliittolakia, Lakia edunvalvontavaltuutuksesta sekä Perintökaarta. Merkittävä aineisto tämän tutkimuksen kannalta oli myös kyselyllä saatu aineisto.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä erityisesti toimeksiantajan lainopillisten palveluiden markkinoinnin tarve. Pääsääntöisesti vastaajat tunsivat melko huonosti kyseessä olevat asiakirjat eivätkä kokeneet niitä itselleen tärkeiksi, minkä vuoksi tiedonanto heille olisi erittäin tärkeää. Tutkimustuloksista kävi ilmi erityisesti nuorimpien asiakkaiden tiedon ja mielenkiinnon puute tässä tutkimuksessa käsiteltyjä asiakirjoja kohtaan.
Tässä tutkimuksessa lähteinä käytettiin suurimmaksi osaksi käsiteltäviä asiakirjoja koskevaa oikeuskirjallisuutta sekä lakeja, kuten Avioliittolakia, Lakia edunvalvontavaltuutuksesta sekä Perintökaarta. Merkittävä aineisto tämän tutkimuksen kannalta oli myös kyselyllä saatu aineisto.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä erityisesti toimeksiantajan lainopillisten palveluiden markkinoinnin tarve. Pääsääntöisesti vastaajat tunsivat melko huonosti kyseessä olevat asiakirjat eivätkä kokeneet niitä itselleen tärkeiksi, minkä vuoksi tiedonanto heille olisi erittäin tärkeää. Tutkimustuloksista kävi ilmi erityisesti nuorimpien asiakkaiden tiedon ja mielenkiinnon puute tässä tutkimuksessa käsiteltyjä asiakirjoja kohtaan.