Terveydenhuollon sähköiset palvelut : Asiakkaiden odotuksia ja kokemuksia sähköisten palveluiden käytöstä
Koivisto, Johanna; Kiuru, Kaisa (2018)
Koivisto, Johanna
Kiuru, Kaisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818761
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Riihimäen terveyskeskuksessa asioivien asiakkaiden sähköisten terveyspalveluiden käyttöä sekä kokemuksia ja odotuksia niiden suhteen. Tavoitteena oli asiakkaiden tiedon lisääminen terveydenhuollon sähköisistä palveluista sekä löytää asiakaslähtöisesti kehittämisehdotuksia tulevan info-tv:n sisältöön.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena terveyskeskuksessa järjestettiin asiakkaille tapahtuma, jossa esiteltiin terveydenhuollon sähköiset palvelut Minunterveyteni- sekä Kanta-palvelu. Esittelyn yhteydessä kerättiin aineistoa haastattelulomakkeella, joka sisälsi yhden monivalintakysymyksen sekä kaksi avointa kysymystä. Aineistoa kerättiin sähköisten palveluiden tunnettavuudesta ja toiveista sekä otimme vastaan kehittämisehdotuksia tulevan info-tv:n sisältöön. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tarkastelimme asiakkailta saatuja kehittämisehdotuksia info tv:n sisältöön jo olemassa olevien terveydenhuollon digitaalisten palveluiden valossa. Saatujen vastausten perusteella sähköisille palveluille on selkeästi kysyntää. Minunterveyteni- palvelu kiinnosti asiakkaita ja tulevaisuudessa tätä haluttiin käyttää. Tulosten perusteella ihmisten asenteet ovat kuitenkin palveluita kohtaan vielä osaksi negatiivisia johtuen puutteellisesta tiedosta. Tulevaisuudessa huomiota kannattaakin kiinnittää riittävään ja luotettavaan tiedon antamiseen sähköisten tervey-denhuollon palveluiden osalta.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena terveyskeskuksessa järjestettiin asiakkaille tapahtuma, jossa esiteltiin terveydenhuollon sähköiset palvelut Minunterveyteni- sekä Kanta-palvelu. Esittelyn yhteydessä kerättiin aineistoa haastattelulomakkeella, joka sisälsi yhden monivalintakysymyksen sekä kaksi avointa kysymystä. Aineistoa kerättiin sähköisten palveluiden tunnettavuudesta ja toiveista sekä otimme vastaan kehittämisehdotuksia tulevan info-tv:n sisältöön. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tarkastelimme asiakkailta saatuja kehittämisehdotuksia info tv:n sisältöön jo olemassa olevien terveydenhuollon digitaalisten palveluiden valossa. Saatujen vastausten perusteella sähköisille palveluille on selkeästi kysyntää. Minunterveyteni- palvelu kiinnosti asiakkaita ja tulevaisuudessa tätä haluttiin käyttää. Tulosten perusteella ihmisten asenteet ovat kuitenkin palveluita kohtaan vielä osaksi negatiivisia johtuen puutteellisesta tiedosta. Tulevaisuudessa huomiota kannattaakin kiinnittää riittävään ja luotettavaan tiedon antamiseen sähköisten tervey-denhuollon palveluiden osalta.