Asiakasprofiloinnista myyntiin : Case: Drama Queen Oy
Vanhala, Suvi (2018)
Vanhala, Suvi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818784
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten asiakaskyselyn perusteella muodostettua asiakasprofiilia voidaan hyödyntää yrityksen Drama Queen Oy:n näytelmien myynnin ja markkinoinnin tukena.
Tutkimusmenetelmänä oli asiakaskysely, joka edustaa määrällistä tutkimusta. Menetelmäksi valittiin määrällinen kysely, koska sen avulla on yleensä mahdollista saada laajempi otos vastaajia kuin esimerkiksi kvalitatiivisilla haastatteluilla. Asiakaskyselyä levitettiin sähköpostitse sekä Facebookissa linkkinä, ja siihen vastasi yhteensä 56 henkilöä.
Opinnäytetyössä käydään ensin läpi teatteri- ja kulttuurialan yrityksen Drama Queen Oy:n nykytilaa, yrityksen palveluiden myyntiin ja markkinointiin liittyviä ongelmia sekä asiakastuntemuksen haasteita. Tämän jälkeen perehdytään myynnin ja markkinoinnin teorioihin kuvaamalla markkinoinnin kilpailukeinoja sekä brändiajattelun ja asiakaspalvelun merkitystä.
Asiakasprofilointia käsitellään kohderyhmäajattelun kautta, sekä pohditaan ihmisten erilaisia käyttäytymisprofiileja ja maailmankuvien vaikutusta ostokäyttäytymiseen. Asiakasprofiloinnin hyötynä usein nähdään, että se auttaa ymmärtämään asiakkaita ja kohdentamaan paremmin markkinointia ja myyntiä.
Työssä toteutettiin kolme asiakasprofiilia intuitiivisesti, minkä jälkeen analysoitiin asiakaskyselyn tulokset. Tulosten pohjalta muodostettiin lopullinen asiakasprofiili, joka perustui kyselyn tuloksiin. Työssä esitellään ideoitu uusi näytelmä, Sokea Piste, joka vastaa asiakasprofiilin tarpeisiin. Näytelmälle toteutetaan markkinointisuunnitelma, joka puhuttelee profiilin mukaista asiakasta.
Asiakasprofiilin määrittäminen tutkimustulosten pohjalta vaikuttaa hyödyllistä, ja profiloinnin avulla Drama Queen Oy pystyy varmasti kohdentamaan markkinoinnin entistä selkeämmin asiakkaille.
Tutkimusmenetelmänä oli asiakaskysely, joka edustaa määrällistä tutkimusta. Menetelmäksi valittiin määrällinen kysely, koska sen avulla on yleensä mahdollista saada laajempi otos vastaajia kuin esimerkiksi kvalitatiivisilla haastatteluilla. Asiakaskyselyä levitettiin sähköpostitse sekä Facebookissa linkkinä, ja siihen vastasi yhteensä 56 henkilöä.
Opinnäytetyössä käydään ensin läpi teatteri- ja kulttuurialan yrityksen Drama Queen Oy:n nykytilaa, yrityksen palveluiden myyntiin ja markkinointiin liittyviä ongelmia sekä asiakastuntemuksen haasteita. Tämän jälkeen perehdytään myynnin ja markkinoinnin teorioihin kuvaamalla markkinoinnin kilpailukeinoja sekä brändiajattelun ja asiakaspalvelun merkitystä.
Asiakasprofilointia käsitellään kohderyhmäajattelun kautta, sekä pohditaan ihmisten erilaisia käyttäytymisprofiileja ja maailmankuvien vaikutusta ostokäyttäytymiseen. Asiakasprofiloinnin hyötynä usein nähdään, että se auttaa ymmärtämään asiakkaita ja kohdentamaan paremmin markkinointia ja myyntiä.
Työssä toteutettiin kolme asiakasprofiilia intuitiivisesti, minkä jälkeen analysoitiin asiakaskyselyn tulokset. Tulosten pohjalta muodostettiin lopullinen asiakasprofiili, joka perustui kyselyn tuloksiin. Työssä esitellään ideoitu uusi näytelmä, Sokea Piste, joka vastaa asiakasprofiilin tarpeisiin. Näytelmälle toteutetaan markkinointisuunnitelma, joka puhuttelee profiilin mukaista asiakasta.
Asiakasprofiilin määrittäminen tutkimustulosten pohjalta vaikuttaa hyödyllistä, ja profiloinnin avulla Drama Queen Oy pystyy varmasti kohdentamaan markkinoinnin entistä selkeämmin asiakkaille.