Yrittäjän ResQ : Palveluntarjoajan kokema arvo ja hyöty case: ResQ Club,Pori
Hoikkala, Carita (2018)
Hoikkala, Carita
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718665
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkoituksena oli ResQ Club -palvelua tarjoavien ravintoloiden kokeman arvon ja hyödyn kartoittaminen ja määrittäminen. Haastattelututkimuksella pyrittiin selvittämään mitkä tekijät vaikuttavat palveluntarjoajan arvomuodostukseen. Tarkoituksena oli tuottaa ResQ Clubille hyödyllistä materiaalia heidän asiakastyytyväisyytensä nykytilasta. Arvonmuodostusta tutkittiin teoreettisesti palveluntarjoajan eli yritysasiakkaan näkökulmasta. Palveluntuottajan eli ResQ Club:in näkökulmasta asiaa tarkastellaan palvelumuotoilun avulla.
Tutkimuksen ensimmäisessä osassa esiteltiin palveluntuottaja ResQ Club Oy. Tutkimustaustoissa käytiin läpi tutkimuksen taustalla vaikuttavia tekijöitä ja syitä. Aihepiireinä käsiteltiin ajankohtaisia syitä, kuten ruokahävikkiä, muuttunutta ravintola- ja kulutuskulttuuria.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluun valikoitui neljä eri ravintolatyyppiä edustavaa ravintoloitsijaa tai ravintolahenkilökunnan työntekijää. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina ja taltioitiin muistiinpanoina sekä ääninauhoina. Ääninauhat litteroitiin ja yhdistettiin muistiinpano materiaaleihin yhdeksi kokonaisuudeksi. Tulokset eriteltiin teemoittain teemahaastattelun rungon mukaisten aihealueiden alle.
Tuloksista saatiin hyödyllistä asiakastyytyväisyys materiaalia. Palvelu koettiin hyödylliseksi ja arvokkaaksi. Tutkimustulosten pohjalta kehiteltiin vuodelle 2019 uusi kampanja.
Tutkimuksen ensimmäisessä osassa esiteltiin palveluntuottaja ResQ Club Oy. Tutkimustaustoissa käytiin läpi tutkimuksen taustalla vaikuttavia tekijöitä ja syitä. Aihepiireinä käsiteltiin ajankohtaisia syitä, kuten ruokahävikkiä, muuttunutta ravintola- ja kulutuskulttuuria.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluun valikoitui neljä eri ravintolatyyppiä edustavaa ravintoloitsijaa tai ravintolahenkilökunnan työntekijää. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina ja taltioitiin muistiinpanoina sekä ääninauhoina. Ääninauhat litteroitiin ja yhdistettiin muistiinpano materiaaleihin yhdeksi kokonaisuudeksi. Tulokset eriteltiin teemoittain teemahaastattelun rungon mukaisten aihealueiden alle.
Tuloksista saatiin hyödyllistä asiakastyytyväisyys materiaalia. Palvelu koettiin hyödylliseksi ja arvokkaaksi. Tutkimustulosten pohjalta kehiteltiin vuodelle 2019 uusi kampanja.