Toimivimman verkkokauppa-alustan löytäminen yritykselle, vertailemalla yrityksen käytössä olevia alustoja
Backman, Julius (2018)
Backman, Julius
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818805
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pohdittiin kahden eCommerce-järjestelmän soveltuvuutta verkkokaupan alustaksi. Tarkastelun kohteena oli Prestashop ja WordPress järjestelmän lisä-osa WooCommerce. Idea syntyi työharjoittelun aikana, jolloin kirjoittaja kohtasi kaksi erilaista julkaisujärjestelmää. Toimeksiantajana toimi SBEcommerce Group OY. Tavoitteena oli verrata kahta järjestelmää, löytää niistä mahdolliset puutteet ja kartoittaa järjestelmän eroja ja käyttötarkoituksia.
Työn teoriaosuudessa, käytiin läpi sisällönhallintajärjestelmiä yleisesti. Teoriaosuuden aikana pyrittiin selventämään, mitä sisällönhallinta- ja eCommerce-järjestelmät tarkoittavat, jotta työn testiosaa pystyisi ymmärtämään helpommin ilman laajaa tietoteknillistä osaamista.
Käytännön osuus suoritettiin testaamalla kahden järjestelmän eri toimintoja ja arvioi-malla niitä. Testiä varten määriteltiin kriteerit, joihin arvio pohjautuu. Kohdeyrityksen edustajaa haastateltiin heidän alustavalinnoistaan sähköpostin välityksellä. Yrityksen antamat kriteerit kuitenkin täyttyivät kummassakin tapauksessa, joten kirjoittaja määritti itse lisää kriteereitä testausta varten.
Testauksen avulla huomattiin, että lähtökohtaisesti järjestelmissä ei ole tarpeeksi suuria eroja, joiden perusteella voisi tehdä täysin yksimielistä suositusta. WordPressin Woo-Commercella oli kuitenkin pieniä hyötyjä yksityiskäyttäjälle. Yrityskäytössä erot tosin tasaantuvat. Loppujen lopuksi alustan valinta perustuu kehittäjän omaan osaamiseen ja yrityksessä mahdollisesti yleiseen taito tasoon kyseisestä alustasta. Tämä päätelmä vastasi yrityksen alustan valintaan johtaneita syitä.
Työn teoriaosuudessa, käytiin läpi sisällönhallintajärjestelmiä yleisesti. Teoriaosuuden aikana pyrittiin selventämään, mitä sisällönhallinta- ja eCommerce-järjestelmät tarkoittavat, jotta työn testiosaa pystyisi ymmärtämään helpommin ilman laajaa tietoteknillistä osaamista.
Käytännön osuus suoritettiin testaamalla kahden järjestelmän eri toimintoja ja arvioi-malla niitä. Testiä varten määriteltiin kriteerit, joihin arvio pohjautuu. Kohdeyrityksen edustajaa haastateltiin heidän alustavalinnoistaan sähköpostin välityksellä. Yrityksen antamat kriteerit kuitenkin täyttyivät kummassakin tapauksessa, joten kirjoittaja määritti itse lisää kriteereitä testausta varten.
Testauksen avulla huomattiin, että lähtökohtaisesti järjestelmissä ei ole tarpeeksi suuria eroja, joiden perusteella voisi tehdä täysin yksimielistä suositusta. WordPressin Woo-Commercella oli kuitenkin pieniä hyötyjä yksityiskäyttäjälle. Yrityskäytössä erot tosin tasaantuvat. Loppujen lopuksi alustan valinta perustuu kehittäjän omaan osaamiseen ja yrityksessä mahdollisesti yleiseen taito tasoon kyseisestä alustasta. Tämä päätelmä vastasi yrityksen alustan valintaan johtaneita syitä.