Pk-yrittäjien tilinpäätösosaamisen kartoitus
Herranen, Suvi; Väisänen, Tiina (2010)
Herranen, Suvi
Väisänen, Tiina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053110996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053110996
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kartoittaa pk-yrittäjien tilinpäätösosaamiseen liittyviä kehityskohteita, koska työmme toimeksiantaja Uusyrityskeskus Wäläkky oli huomannut yrittäjillä olevan epäselvyyttä tilinpäätökseen liittyvissä asioissa. Keskeisimmät tilinpäätösosaamisen kehityskohteet selvitettiin haastattelemalla yrittäjiä. Näiden tietojen pohjalta koottiin opas, jota työmme toimeksiantaja pystyisi jakamaan tietoa tarvitseville yrittäjille.
Teoreettinen viitekehys koostuu tilinpäätöksen sisällöstä ja tulkinnasta, miten tilinpäätöstä pystytään hyödyntämään sekä yleisimmistä tunnusluvuista. Empiirinen osio koostuu haastattelemalla tekemämme kyselytutkimuksen tuloksista ja analysoinnista. Kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksemme perusjoukko koostuu Varkauden tai sen lähiseuduilla toimivista pk-yrityksistä, jotka vuoden 2007 tai 2008 aikana ovat joko aloittaneet liiketoimintansa tai vaihtaneet yritysmuotoaan. Lopullisen otoksen 39 yrittäjästä 31 %, eli 12 yrittäjää, suostui mukaan tutkimukseemme. Haastatteluja tehdessä käytettiin saturaatiopiste- eli kyllääntymispistemenetelmää. Tämä tarkoittaa, että haastatteluja tehtiin niin kauan kunnes uusia asioita ei enää tullut esille.
Tutkimuksemme keskeisimmät tulokset olivat, että yrittäjät tukeutuvat kirjanpito- ja tilinpäätösasioissa tilitoimistoonsa, eivätkä he hyödynnä tilinpäätöstään monipuolisesti. Yhden henkilön yritykset keskittyvät perusyritystoimintaan, joten heillä ei ollut aikaa eikä resursseja hyödyntää tilinpäätöstään. Osa heistä olisi kuitenkin kiinnostunut sitä hyödyntämään, mikäli aikaa olisi enemmän. Yrittäjät, joilla oli aikaisempaa taloushallinnon kokemusta, ymmärsivät enemmän tilinpäätöksestään sekä olivat innokkaampia hyödyntämään sitä paremmin tulevaisuudessa.
Tuloksista kävi myös ilmi, etteivät yrittäjät välttämättä osaa puhua asioista oikeilla termeillä, vaikka tilinpäätökseen liittyvää tietotaitoa heiltä löytyykin. Yrittäjät kaipaavat lisätietoa eniten liitetiedoista, rahoituslaskelmasta ja tunnusluvuista. He eivät kuitenkaan poissulkeneet lisätiedon tarvetta muista osa-alueista, koska perustiedon seassa saattaisi tulla uutta tietoa. Yrittäjät haluaisivat eniten lisätietoa asiantuntijalta, mutta myös koulutus- ja materiaalivaihtoehdot saivat kannatusta.
Teoreettinen viitekehys koostuu tilinpäätöksen sisällöstä ja tulkinnasta, miten tilinpäätöstä pystytään hyödyntämään sekä yleisimmistä tunnusluvuista. Empiirinen osio koostuu haastattelemalla tekemämme kyselytutkimuksen tuloksista ja analysoinnista. Kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksemme perusjoukko koostuu Varkauden tai sen lähiseuduilla toimivista pk-yrityksistä, jotka vuoden 2007 tai 2008 aikana ovat joko aloittaneet liiketoimintansa tai vaihtaneet yritysmuotoaan. Lopullisen otoksen 39 yrittäjästä 31 %, eli 12 yrittäjää, suostui mukaan tutkimukseemme. Haastatteluja tehdessä käytettiin saturaatiopiste- eli kyllääntymispistemenetelmää. Tämä tarkoittaa, että haastatteluja tehtiin niin kauan kunnes uusia asioita ei enää tullut esille.
Tutkimuksemme keskeisimmät tulokset olivat, että yrittäjät tukeutuvat kirjanpito- ja tilinpäätösasioissa tilitoimistoonsa, eivätkä he hyödynnä tilinpäätöstään monipuolisesti. Yhden henkilön yritykset keskittyvät perusyritystoimintaan, joten heillä ei ollut aikaa eikä resursseja hyödyntää tilinpäätöstään. Osa heistä olisi kuitenkin kiinnostunut sitä hyödyntämään, mikäli aikaa olisi enemmän. Yrittäjät, joilla oli aikaisempaa taloushallinnon kokemusta, ymmärsivät enemmän tilinpäätöksestään sekä olivat innokkaampia hyödyntämään sitä paremmin tulevaisuudessa.
Tuloksista kävi myös ilmi, etteivät yrittäjät välttämättä osaa puhua asioista oikeilla termeillä, vaikka tilinpäätökseen liittyvää tietotaitoa heiltä löytyykin. Yrittäjät kaipaavat lisätietoa eniten liitetiedoista, rahoituslaskelmasta ja tunnusluvuista. He eivät kuitenkaan poissulkeneet lisätiedon tarvetta muista osa-alueista, koska perustiedon seassa saattaisi tulla uutta tietoa. Yrittäjät haluaisivat eniten lisätietoa asiantuntijalta, mutta myös koulutus- ja materiaalivaihtoehdot saivat kannatusta.