Vuokralaisyhteistyön kehittäminen toimitilamarkkinoilla
Kukkonen, Paul (2018)
Kukkonen, Paul
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718563
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on vuokralaisyhteistyön kehittäminen toimitilamarkkinoilla. Työn tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajan toimitilojen vuokralaisille kysely, jossa tiedusteltiin heidän tyytyväisyyttään toimitiloja, kiintestönhuoltoa ja ylläpitoa kohtaan. Lisäksi kerättiin tietoa asiakaskokemuksesta ja siitä, miten vuokranantaja ja vuokralainen voivat kehittää yhteistyötään. Työeläkevakuuttamisen alalla toimiva toimeksiantaja halusi pysyä nimettömänä opinnäytetyössä. Toimeksiantajan liikekiinteistöt sijaitsevat pääkaupunkiseudun alueella ja heidän omistuksessaan on noin 45.000 neliötä toimitiloja, joista suurin osa on toimistotiloja.
Lomakkeelle valikoitui yhteensä 32 kysymystä, joista osa oli avoimia kysymyksiä. Kyselylomake luotiin käyttäen Webropol-ohjelmistoa. Toimeksiantajan toimitilojen vuokralaisille lähetettiin sähköpostilla saatekirje, joka sisälsi linkin kyselyyn. Saatekirje lähetettiin yhteensä 74 toimitilan vuokralaiselle ja kyselyyn vastasi 18 henkilöä. Vastausprosentti oli tällöin 24,32 prosenttia. Kysely oli avoinna vastaajille 8 päivää, jonka jälkeen vastausaika umpeutui. Opinnäytetyön teoreettinen osuus teemoitettiin kyselylomakkeen tavoin ja sen pohjalta perehdyttiin alan kirjallisuuteen. Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin liikesuhteisiin, asiakastyytyväisyyteen, palveluihin ja laatuun.
Kyselylomakkeen avulla saatiin kerättyä paljon arvokkaita mielipiteitä toimitilojen vuokralaisilta. Keskeisimmiksi kehittämiskohteiksi kyselylomakkeen perusteella nousivat pientoimistotilojen pintaremontti ja tiedonkulku. Lisäksi osa vuokralaisista haluaa vuokranantajan tarjoavan pienempiä tai isompia tiloja nykyisten toimitilojen tilalle.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että asiakastyytyväisyys vuokranantajaa sekä kiinteistönhuoltoa kohtaan on hyvällä tasolla. Vuokranantajaa pidetään myös luotettavana vuokranantajana.
Lomakkeelle valikoitui yhteensä 32 kysymystä, joista osa oli avoimia kysymyksiä. Kyselylomake luotiin käyttäen Webropol-ohjelmistoa. Toimeksiantajan toimitilojen vuokralaisille lähetettiin sähköpostilla saatekirje, joka sisälsi linkin kyselyyn. Saatekirje lähetettiin yhteensä 74 toimitilan vuokralaiselle ja kyselyyn vastasi 18 henkilöä. Vastausprosentti oli tällöin 24,32 prosenttia. Kysely oli avoinna vastaajille 8 päivää, jonka jälkeen vastausaika umpeutui. Opinnäytetyön teoreettinen osuus teemoitettiin kyselylomakkeen tavoin ja sen pohjalta perehdyttiin alan kirjallisuuteen. Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin liikesuhteisiin, asiakastyytyväisyyteen, palveluihin ja laatuun.
Kyselylomakkeen avulla saatiin kerättyä paljon arvokkaita mielipiteitä toimitilojen vuokralaisilta. Keskeisimmiksi kehittämiskohteiksi kyselylomakkeen perusteella nousivat pientoimistotilojen pintaremontti ja tiedonkulku. Lisäksi osa vuokralaisista haluaa vuokranantajan tarjoavan pienempiä tai isompia tiloja nykyisten toimitilojen tilalle.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että asiakastyytyväisyys vuokranantajaa sekä kiinteistönhuoltoa kohtaan on hyvällä tasolla. Vuokranantajaa pidetään myös luotettavana vuokranantajana.