Luova prosessi mainostoimistossa
Laakso, Heimo-Pekka (2018)
Laakso, Heimo-Pekka
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818875
Tiivistelmä
Mainonta ja viestintä ovat tärkeässä osassa yritysten toiminnassa. Mainos- ja markkinointibudjetit eivät ole yrityksille ainoastaan jokavuotinen X-summa rahaa, joka sijoitetaan väkisin pienen näkyvyyden toivossa. Viestintä kuluttajille on nykymaailmassa helppoa, mutta laadukkaaseen viestintään tarvitaan luovuutta ja taitoa. Mainostoimistot tarjoavat yrityksille apua luovissa ratkaisuissa ja antavat markkinointiin investoiduille rahoille vastinetta. Hyvin toteutetulla mainonnalla parannetaan yrityksen tulosta sekä näyttäydytään positiivisesti julkisuudessa.
Mainosala on muuttunut suuresti digitalisaation myötä. Internetin, sosiaalisen median ja esimerkiksi älypuhelimien myötä mainontaan törmää loputtomissa paikoissa. Monipuolistuneet kanavat tarjoavat mainostoimistojen luoville ideoille suuret mahdollisuudet. Markkinointiviestinnän lopputuotteet voivat esiintyä nykypäivänä monella eri tavalla lukuisissa eri kanavissa. Kuluttajien näkemät mainokset ja viestit ovat kuitenkin vain lopputuote, jota mainostoimisto ja heidän asiakkaansa ovat työstäneet. Valmiin mainonnan takana on lukuisia tunteja taustatyön tekemistä, markkinoihin tutustumista ja luovaa työskentelyä. Siksi sitä lähdetään tässä opinnäytetyössä avaamaan.
Opinnäytetyön tavoitteena on avata lukijalle mainostoimistotyöskentelyä, erityisesti luovan prosessin etenemistä. Luova prosessi alkaa uuden tai ennestään tutun asiakkaan toimeksi annolla eli briiffillä. Briiffi johdattelee mainostoimiston luomaan luovia ratkaisuja juuri kyseiselle asiakkaalle. Luova työ tapahtuu sekä ryhmässä brainstorming-tyyppisesti että yksilötyönä ideoiden parantelemisena. Luova työ, johon opinnäytetyö rajataan, loppuu presentaatioon, jossa asiakkaalle esitellään valmiit ideat, joita niiden hyväksymisen jälkeen lähdetään viemään toteutusvaiheeseen.
Ennen luovan prosessin esittelyä työssä puhutaan yleisesti luovuudesta ja siitä, miten tärkeää se on erityisesti mainostoimistoille, joiden tarjoama palvelut ovat juurikin luovuutta. 2 luvussa esitellään kolme erilaista luovuuden mallia, jotka saattavat olla avuksi luovassa työskentelyssä ja ongelmien ratkomisessa. Luova prosessi esitellään yleisellä tasolla, koska lukuisien eri asiakkaiden takia luova prosessi on aina erilainen riippuen, kenelle työtä tehdään. Luovan prosessin jälkeen puhutaan vielä luovuuden haasteista: mitkä asiat saattavat olla hidasteena luovuudelle tai pahimmillaan jopa tappaa luovan idean.
Kahdessa viimeisessä luvussa pohditaan yleisesti luovaa prosessia, sen välivaiheiden tärkeyttä ja miten optimaalisen luovan suunnitteluprosessin tulisi edetä. Erityisesti briiffin tärkeyttä halutaan painottaa. Mainostoimiston ja asiakkaan luova työskentely alkaa briiffillä, siksi siihen olisi hyvä saada hieman kehitystä, selkeyttä ja laatua. Mainostoimistot voisivat harkita oman briiffipohjan luomista asiakkailleen. Lisäksi yhteistyöhön asiakkaan kanssa yleisemmällä tasolla on panostettava paljon, jotta yhteinen sävel ja luottamus löytyy.
Mainosala on muuttunut suuresti digitalisaation myötä. Internetin, sosiaalisen median ja esimerkiksi älypuhelimien myötä mainontaan törmää loputtomissa paikoissa. Monipuolistuneet kanavat tarjoavat mainostoimistojen luoville ideoille suuret mahdollisuudet. Markkinointiviestinnän lopputuotteet voivat esiintyä nykypäivänä monella eri tavalla lukuisissa eri kanavissa. Kuluttajien näkemät mainokset ja viestit ovat kuitenkin vain lopputuote, jota mainostoimisto ja heidän asiakkaansa ovat työstäneet. Valmiin mainonnan takana on lukuisia tunteja taustatyön tekemistä, markkinoihin tutustumista ja luovaa työskentelyä. Siksi sitä lähdetään tässä opinnäytetyössä avaamaan.
Opinnäytetyön tavoitteena on avata lukijalle mainostoimistotyöskentelyä, erityisesti luovan prosessin etenemistä. Luova prosessi alkaa uuden tai ennestään tutun asiakkaan toimeksi annolla eli briiffillä. Briiffi johdattelee mainostoimiston luomaan luovia ratkaisuja juuri kyseiselle asiakkaalle. Luova työ tapahtuu sekä ryhmässä brainstorming-tyyppisesti että yksilötyönä ideoiden parantelemisena. Luova työ, johon opinnäytetyö rajataan, loppuu presentaatioon, jossa asiakkaalle esitellään valmiit ideat, joita niiden hyväksymisen jälkeen lähdetään viemään toteutusvaiheeseen.
Ennen luovan prosessin esittelyä työssä puhutaan yleisesti luovuudesta ja siitä, miten tärkeää se on erityisesti mainostoimistoille, joiden tarjoama palvelut ovat juurikin luovuutta. 2 luvussa esitellään kolme erilaista luovuuden mallia, jotka saattavat olla avuksi luovassa työskentelyssä ja ongelmien ratkomisessa. Luova prosessi esitellään yleisellä tasolla, koska lukuisien eri asiakkaiden takia luova prosessi on aina erilainen riippuen, kenelle työtä tehdään. Luovan prosessin jälkeen puhutaan vielä luovuuden haasteista: mitkä asiat saattavat olla hidasteena luovuudelle tai pahimmillaan jopa tappaa luovan idean.
Kahdessa viimeisessä luvussa pohditaan yleisesti luovaa prosessia, sen välivaiheiden tärkeyttä ja miten optimaalisen luovan suunnitteluprosessin tulisi edetä. Erityisesti briiffin tärkeyttä halutaan painottaa. Mainostoimiston ja asiakkaan luova työskentely alkaa briiffillä, siksi siihen olisi hyvä saada hieman kehitystä, selkeyttä ja laatua. Mainostoimistot voisivat harkita oman briiffipohjan luomista asiakkailleen. Lisäksi yhteistyöhön asiakkaan kanssa yleisemmällä tasolla on panostettava paljon, jotta yhteinen sävel ja luottamus löytyy.