Verkkoportfolion kehittäminen henkilöbrändäyksen ja työnhaun tueksi
Nurminen, Sara (2018)
Nurminen, Sara
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918945
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on henkilöbrändäys ja sen hyödyntäminen työnhaun näkökulmasta. Opinnäytetyön produktina on verkkosivulle rakennetun portfolion kehittäminen. Portfolion tavoitteena on esitellä ammatillista osaamista ja toimia apuvälineenä työnhakuprosessissa sekä henkilöbrändäyksessä.
Ennen portfolion kehittämistä tutustutaan moniulotteisesti henkilöbrändäykseen. Tietoperustassa keskitytään teoriaan, joka painottuu etenkin hyvän henkilöbrändin piirteisiin, henkilöbrändäyksen hyötyihin ammatilliselta kannalta sekä henkilöbrändin rakentamiseen verkossa.
Opinnäytetyön suunnitteluprosessi on jaettu kahteen osaan: opinnäytetyön suunnitteluun ja portfolion suunnitteluun. Ennen opinnäytetyön aloittamista tehtiin suunnitelma, joka esitellään luvun alussa. Portfolion suunnitteluprosessiin vaikuttavat vahvasti muun muassa henkilökohtaiset tavoitteet ja periaatteet, sekä tavoiteltava kohderyhmä. Nämä tekijät esitellään perusteluineen ennen varsinaisen produktin esittelyä.
Portfolio esitellään verkkosivuilta otettujen kuvakaappausten avulla, joilla havainnollistetaan valmiin verkkosivun ratkaisuja, ja verrataan näitä alkuperäisen sivun valintoihin. Kaikki suunnittelun lopputuloksena syntyneet päätökset perustellaan kattavasti.
Lopputuloksena on käyttökelpoinen ja hyödynnettävä portfolio. Portfoliosta löytyy kaikki ennalta suunnitellut sisällöt, ja se toimii hyvänä alustana henkilöbrändin rakentamiselle. Portfoliota tulee ylläpitää ja kehittää jatkuvasti, joten myös jatkotoimenpiteet ja kehitysehdotukset on esitelty pohdintaluvussa. Pohdinnassa arvioidaan myös opinnäytetyön tekijän omaa oppimista ja ammatillista kehittymistä opinnäytetyöprosessin aikana.
Ennen portfolion kehittämistä tutustutaan moniulotteisesti henkilöbrändäykseen. Tietoperustassa keskitytään teoriaan, joka painottuu etenkin hyvän henkilöbrändin piirteisiin, henkilöbrändäyksen hyötyihin ammatilliselta kannalta sekä henkilöbrändin rakentamiseen verkossa.
Opinnäytetyön suunnitteluprosessi on jaettu kahteen osaan: opinnäytetyön suunnitteluun ja portfolion suunnitteluun. Ennen opinnäytetyön aloittamista tehtiin suunnitelma, joka esitellään luvun alussa. Portfolion suunnitteluprosessiin vaikuttavat vahvasti muun muassa henkilökohtaiset tavoitteet ja periaatteet, sekä tavoiteltava kohderyhmä. Nämä tekijät esitellään perusteluineen ennen varsinaisen produktin esittelyä.
Portfolio esitellään verkkosivuilta otettujen kuvakaappausten avulla, joilla havainnollistetaan valmiin verkkosivun ratkaisuja, ja verrataan näitä alkuperäisen sivun valintoihin. Kaikki suunnittelun lopputuloksena syntyneet päätökset perustellaan kattavasti.
Lopputuloksena on käyttökelpoinen ja hyödynnettävä portfolio. Portfoliosta löytyy kaikki ennalta suunnitellut sisällöt, ja se toimii hyvänä alustana henkilöbrändin rakentamiselle. Portfoliota tulee ylläpitää ja kehittää jatkuvasti, joten myös jatkotoimenpiteet ja kehitysehdotukset on esitelty pohdintaluvussa. Pohdinnassa arvioidaan myös opinnäytetyön tekijän omaa oppimista ja ammatillista kehittymistä opinnäytetyöprosessin aikana.