Mielenterveyden edistämisen teemapäivä
Österman, Linnea; Sampakoski, Anne-Mari (2018)
Österman, Linnea
Sampakoski, Anne-Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918976
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää mielenterveyden edistämisen teemapäivä 5-6 luokkalaisille oppilaille Noormarkun yhtenäiskoulussa. Tavoitteena oli edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä. Teemapäivän tarkoitus oli antaa tietoa ja välineitä lapsille ja nuorille heidän mielenterveysongelmiensa kohtaamiseen sekä ennaltaehkäistä heidän syrjäytymistään.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektityönä. Opinnäytetyö oli projekti-muotoinen ja konkreettisena tuotoksena oli mielenterveyden edistämisen teemapäivä. Teemapäivän toteutus tapahtui Noormarkun yhtenäiskoulun tiloissa rastimuotoisesti. Teemapäivän osallistujat olivat koulun oppilaat, joita oli yhteensä 64. Teemapäivän rastit sisälsivät mielenterveyden edistämiseen, syrjäytymisen ennalta ehkäisemiseen sekä päihteiden käyttöön ja seksuaalisuuteen liittyviä aiheita. Lasten ja nuorten syrjäytyneisyys ja yksinäisyys on iso ongelma nyky-yhteiskunnassamme siitä huolimatta, vaikka siihen on pyritty puuttumaan viime aikoina.
Teoreettisessa sisällössä käsiteltiin keskeisiä käsitteitä mielenterveyttä, lapsen ja nuoren kehitystä, koulua ympäristönä sekä mielenterveyttä edistäviä ja haittaavia tekijöitä. Toiminnallinen opinnäytetyö pohjautuu lisäksi aikaisempiin tutkimuksiin liittyen lasten ja nuorten mielenterveyteen ja kasvuun.
Projektin tulokset näkyvät vasta pitkällä aika välillä. Välitöntä palautetta teemapäivästä olemme pyrkineet saamaan kyselyllä, joka oli kohdennettu teemapäivään osallistuville oppilaille sekä avustamassa olleille opettajille sekä muulle henkilöstölle. Lapsille ja aikuisille suunnatut kyselyt olivat erityisesti vallittu kohderyhmilleen. Kyselyihin saatujen vastausten perusteella 86% vastanneista oppilaista koki teemapäivän hyödylliseksi ja tärkeäksi, 84% koki päivän myös opettavaiseksi sekä hauskaksi. Jatkossa 81% vastanneista aikoo olla kaikkien kaveri ja 86% aikoo pyytää yksinäistä kaveria mukaan peleihin. Teemapäivän jälkeen siihen osallistuneiden oppilaiden tietoisuus liittyen mielenterveyteen, syrjäytymisen ennalta ehkäisyyn, sekä päihteisiin että seksuaalisuuteen oli lisääntynyt ja he pystyvät käyttämään tietoa välineenä omassa mielenterveydellisessä kasvussaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektityönä. Opinnäytetyö oli projekti-muotoinen ja konkreettisena tuotoksena oli mielenterveyden edistämisen teemapäivä. Teemapäivän toteutus tapahtui Noormarkun yhtenäiskoulun tiloissa rastimuotoisesti. Teemapäivän osallistujat olivat koulun oppilaat, joita oli yhteensä 64. Teemapäivän rastit sisälsivät mielenterveyden edistämiseen, syrjäytymisen ennalta ehkäisemiseen sekä päihteiden käyttöön ja seksuaalisuuteen liittyviä aiheita. Lasten ja nuorten syrjäytyneisyys ja yksinäisyys on iso ongelma nyky-yhteiskunnassamme siitä huolimatta, vaikka siihen on pyritty puuttumaan viime aikoina.
Teoreettisessa sisällössä käsiteltiin keskeisiä käsitteitä mielenterveyttä, lapsen ja nuoren kehitystä, koulua ympäristönä sekä mielenterveyttä edistäviä ja haittaavia tekijöitä. Toiminnallinen opinnäytetyö pohjautuu lisäksi aikaisempiin tutkimuksiin liittyen lasten ja nuorten mielenterveyteen ja kasvuun.
Projektin tulokset näkyvät vasta pitkällä aika välillä. Välitöntä palautetta teemapäivästä olemme pyrkineet saamaan kyselyllä, joka oli kohdennettu teemapäivään osallistuville oppilaille sekä avustamassa olleille opettajille sekä muulle henkilöstölle. Lapsille ja aikuisille suunnatut kyselyt olivat erityisesti vallittu kohderyhmilleen. Kyselyihin saatujen vastausten perusteella 86% vastanneista oppilaista koki teemapäivän hyödylliseksi ja tärkeäksi, 84% koki päivän myös opettavaiseksi sekä hauskaksi. Jatkossa 81% vastanneista aikoo olla kaikkien kaveri ja 86% aikoo pyytää yksinäistä kaveria mukaan peleihin. Teemapäivän jälkeen siihen osallistuneiden oppilaiden tietoisuus liittyen mielenterveyteen, syrjäytymisen ennalta ehkäisyyn, sekä päihteisiin että seksuaalisuuteen oli lisääntynyt ja he pystyvät käyttämään tietoa välineenä omassa mielenterveydellisessä kasvussaan.