Asiakkaan ääni kuuluviin Hiittenhovin tuetun asumisen yksikössä
Ristimäki, Elisa; Kekki, Noora (2018)
Ristimäki, Elisa
Kekki, Noora
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918989
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perustaa asiakasraati Tukiranka ry Hiittenhovin tuetun asumisen yksikköön ja toteuttaa asiakasraadin kaksi ensimmäistä tapaamista. Työn tavoite oli tuoda asiakkaan ääni kuuluviin Hiittenhovin mielenterveyskuntoutujille suunnatussa tuetun asumisen yksikössä asiakasraadin avulla.
Projektissa perehdyttiin muun muassa siihen, miten asiakkaat kokivat äänensä tulleen tähän mennessä kuulluksi, millaisia asioita he haluaisivat parannettavan tai kehitettävän ja mihin oltiin tyytyväisiä – sekä yleisellä että kuulemisen tasolla. Asiakkaan äänen kuuleminen on hoitotyössä ajankohtainen ja tärkeä aihe. Hiittenhovissa aihe on erityisen tärkeä, sillä mielenterveyskuntoutuksessa asiakkaan kuulemisen tärkeys korostuu mielenterveysongelmien yksilöllisen luonteen vuoksi.
Asiakasraadin ensimmäinen tapaaminen toteutettiin maaliskuussa ja toinen kesäkuussa 2018. Ensimmäiseen raatiin osallistui viisi ja toiseen kolme Hiittenhovin asukasta. Raadit toteutettiin vapaamuotoisena keskusteluna erilaisista teemoista, jotka oli valittu Hiittenhovin henkilökunnan ehdotuksien perusteella. Raatikeskustelut taltioitiin kirjallisesti ja niiden pohjalta laadittiin raportti, joka toimitettiin tilaajalle.
Asiakasraadin jäsenet kokivat tapaamiset myönteiseksi ja osallistuivat keskusteluun avoimesti ja innokkaasti. Myös Hiittenhovin henkilökunta koki tapaamisista laaditut raportit hyödyllisiksi. Tapaamisissa esitettyihin kehitysideoihin henkilökunta suhtautui mielenkiinnolla ja ryhtyi järjestämään mm. uusia ryhmiä asukkaiden toiveiden perusteella.
Onnistuneiden asiakasraatitapaamisten pohjalta laadittiin ohjeet, jotka toimitettiin Hiittenhoviin tulevien raatitapaamisten järjestäjiä varten. Näin pyrittiin helpottamaan asiakasraatitoiminnan jatkumista Hiittenhovissa.
Projektissa perehdyttiin muun muassa siihen, miten asiakkaat kokivat äänensä tulleen tähän mennessä kuulluksi, millaisia asioita he haluaisivat parannettavan tai kehitettävän ja mihin oltiin tyytyväisiä – sekä yleisellä että kuulemisen tasolla. Asiakkaan äänen kuuleminen on hoitotyössä ajankohtainen ja tärkeä aihe. Hiittenhovissa aihe on erityisen tärkeä, sillä mielenterveyskuntoutuksessa asiakkaan kuulemisen tärkeys korostuu mielenterveysongelmien yksilöllisen luonteen vuoksi.
Asiakasraadin ensimmäinen tapaaminen toteutettiin maaliskuussa ja toinen kesäkuussa 2018. Ensimmäiseen raatiin osallistui viisi ja toiseen kolme Hiittenhovin asukasta. Raadit toteutettiin vapaamuotoisena keskusteluna erilaisista teemoista, jotka oli valittu Hiittenhovin henkilökunnan ehdotuksien perusteella. Raatikeskustelut taltioitiin kirjallisesti ja niiden pohjalta laadittiin raportti, joka toimitettiin tilaajalle.
Asiakasraadin jäsenet kokivat tapaamiset myönteiseksi ja osallistuivat keskusteluun avoimesti ja innokkaasti. Myös Hiittenhovin henkilökunta koki tapaamisista laaditut raportit hyödyllisiksi. Tapaamisissa esitettyihin kehitysideoihin henkilökunta suhtautui mielenkiinnolla ja ryhtyi järjestämään mm. uusia ryhmiä asukkaiden toiveiden perusteella.
Onnistuneiden asiakasraatitapaamisten pohjalta laadittiin ohjeet, jotka toimitettiin Hiittenhoviin tulevien raatitapaamisten järjestäjiä varten. Näin pyrittiin helpottamaan asiakasraatitoiminnan jatkumista Hiittenhovissa.