Uuden sillan tarveselvitys Seinäjoen Ylistarossa
Jänis, Tero (2010)
Jänis, Tero
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810900
Tiivistelmä
Tässä työssä selvitettiin tarvetta rakentaa Kyrönjoen ylittävä uusi painorajoitukse-ton silta Seinäjoen Ylistaron Alapään kylään. Tarvetta selvitettiin liikennelaskennoilla ja haastatteluilla. Aihe lähti paikallisten maanviljelijöiden tarpeista. Työn tilaajana oli Seinäjoen kaupunki.
Tässä työssä tutkittiin kolmea eri vaihtoehtoa. Vaihtoehto 0 oli nykyisen rapistuvan riippusillan poistaminen, eikä mitään siltaa tilalle. Vaihtoehto 1 oli nykyisen sillan kunnostaminen. Vaihtoehto 2 oli uuden painorajoituksettoman sillan raken-taminen. Liikennelaskennassa joulukuussa 2008 todettiin sillalla 48 ylitystä ja viereisellä Reiniläntiellä 14 kappaletta raskasta liikennettä, jotka eivät voineet ylittää painorajoitettua riippusiltaa. Liikennelaskennassa toukokuussa 2009 selvitettiin liikennemäärää kylvötöiden aikaan, sitä havaittiin noin 20 % enemmän kuin joulukuussa. Liikennelaskennoista laadittiin liikenne-ennusteet. Painorajoituksettoman sillan nykyliikenteeksi muodostuisi noin 80 ajon/vrk. Ennusteen mukaan 10 vuodessa liikennemäärä voisi kaksinkertaistua 150–200 ajoneuvoon/vrk.
Vaihtoehtojen ympäristövaikutukset tämän kokoisessa hankkeessa arvioitiin YVA-lakia (10.6.1994/468) soveltaen. Suurimmiksi ympäristövaikutuksiksi todettiin polttoaineen kulutus ja liikenneturvallisuusnäkökohdat vaihtoehdoissa, joissa maatalousliikenne joutuu kiertämään valtatien ja muiden siltojen kautta Alapään – Heikkolan kylän kohdalla. Samalla vaihtoehto 2 eli uusi silta todettiin parhaaksi kyläyhteisölle, yhdyskuntarakenteelle ja alueen elinvoimaisuudelle.
Tässä työssä tutkittiin kolmea eri vaihtoehtoa. Vaihtoehto 0 oli nykyisen rapistuvan riippusillan poistaminen, eikä mitään siltaa tilalle. Vaihtoehto 1 oli nykyisen sillan kunnostaminen. Vaihtoehto 2 oli uuden painorajoituksettoman sillan raken-taminen. Liikennelaskennassa joulukuussa 2008 todettiin sillalla 48 ylitystä ja viereisellä Reiniläntiellä 14 kappaletta raskasta liikennettä, jotka eivät voineet ylittää painorajoitettua riippusiltaa. Liikennelaskennassa toukokuussa 2009 selvitettiin liikennemäärää kylvötöiden aikaan, sitä havaittiin noin 20 % enemmän kuin joulukuussa. Liikennelaskennoista laadittiin liikenne-ennusteet. Painorajoituksettoman sillan nykyliikenteeksi muodostuisi noin 80 ajon/vrk. Ennusteen mukaan 10 vuodessa liikennemäärä voisi kaksinkertaistua 150–200 ajoneuvoon/vrk.
Vaihtoehtojen ympäristövaikutukset tämän kokoisessa hankkeessa arvioitiin YVA-lakia (10.6.1994/468) soveltaen. Suurimmiksi ympäristövaikutuksiksi todettiin polttoaineen kulutus ja liikenneturvallisuusnäkökohdat vaihtoehdoissa, joissa maatalousliikenne joutuu kiertämään valtatien ja muiden siltojen kautta Alapään – Heikkolan kylän kohdalla. Samalla vaihtoehto 2 eli uusi silta todettiin parhaaksi kyläyhteisölle, yhdyskuntarakenteelle ja alueen elinvoimaisuudelle.