Markkinointiviestinnän kehittäminen asiakaskyselyn pohjalta : Case Ravintola Wintti
Pajula, Kiia (2018)
Pajula, Kiia
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019151
Tiivistelmä
Markkinointiviestintä on aiheena ajankohtainen ja jatkuvasti uudistuva. Erottautuminen nykyisin pirstaleisessa mediassa on haasteellista ja edellyttää, että asiakkaalle tarjotaan kiinnostavaa sisältöä oikeaan aikaan oikean kanavan kautta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten työn toimeksiantajan, Ravintola Wintin, markkinointiviestintää voidaan kehittää. Toimeksiantajalla ei ollut tätä tutkimusta edeltävänä aikana toteutettavaa markkinointiviestinnän suunnitelmaa tai tavoitteellista toimintaa sosiaalisessa mediassa.
Tutkimusongelmaa, ”Miten Ravintola Wintin markkinointiviestintää voidaan kehittää?”, lähestyttiin kahden alaongelman avulla: ”Missä kanavissa kohderyhmä on luontaisesti läsnä?” ja ”Millainen sisältö kiinnittää kohderyhmän huomion?” Ongelmien pohjalta luodun asiakaskyselyn avulla pyrittiin myös selvittämään, ovatko vastanneiden mielikuvat linjassa toimeksiantajan tavoitemielikuvan kanssa.
Opinnäytetyö on muodoltaan tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällisen tutkimuksen keinoista kyselyä, joka luotiin verkkopohjaista Webropol-tutkimustyökalua hyödyntäen. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointiviestintää, digitaalista markkinointiviestintää, sisältömarkkinointia, sosiaalista mediaa markkinointiviestinnän kanavana ja brändin rakentamista. Osana opinnäytetyötä luotiin toimeksiantajalle erikseen luovutettavat kaksi työkalua: sosiaalisen median strategia sekä julkaisukalenteri, joiden toimivuutta testattiin osana opinnäytetyötä neljän viikon pituisella pilottijaksolla.
Tutkimuksen tulosten perusteella suunnitelmallinen, oikea-aikainen sekä -sisältöinen markkinointiviestintä oikeissa kanavissa kasvattaa ravintola-alalla toimivien yritysten markkinointiviestinnän tavoittavuutta. Pilottijakson tulokset tukivat työn määrällisen ja teoreettisen tutkimuksen avulla saatuja tuloksia. Toimeksiantajalle luotujen työkalujen avulla saatiin kasvatettua asiakkaiden sitoutuneisuutta julkaisuihin sekä kehitettyä tämän tunnettuutta sosiaalisessa mediassa. Pilottijakson aikana toteutettu markkinointiviestintä sai kiitosta yrityksen henkilökunnalta sekä herätti toimeksiantajan kadotetun markkinointiviestinnän toteuttamisen ilon.
Tutkimusongelmaa, ”Miten Ravintola Wintin markkinointiviestintää voidaan kehittää?”, lähestyttiin kahden alaongelman avulla: ”Missä kanavissa kohderyhmä on luontaisesti läsnä?” ja ”Millainen sisältö kiinnittää kohderyhmän huomion?” Ongelmien pohjalta luodun asiakaskyselyn avulla pyrittiin myös selvittämään, ovatko vastanneiden mielikuvat linjassa toimeksiantajan tavoitemielikuvan kanssa.
Opinnäytetyö on muodoltaan tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällisen tutkimuksen keinoista kyselyä, joka luotiin verkkopohjaista Webropol-tutkimustyökalua hyödyntäen. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointiviestintää, digitaalista markkinointiviestintää, sisältömarkkinointia, sosiaalista mediaa markkinointiviestinnän kanavana ja brändin rakentamista. Osana opinnäytetyötä luotiin toimeksiantajalle erikseen luovutettavat kaksi työkalua: sosiaalisen median strategia sekä julkaisukalenteri, joiden toimivuutta testattiin osana opinnäytetyötä neljän viikon pituisella pilottijaksolla.
Tutkimuksen tulosten perusteella suunnitelmallinen, oikea-aikainen sekä -sisältöinen markkinointiviestintä oikeissa kanavissa kasvattaa ravintola-alalla toimivien yritysten markkinointiviestinnän tavoittavuutta. Pilottijakson tulokset tukivat työn määrällisen ja teoreettisen tutkimuksen avulla saatuja tuloksia. Toimeksiantajalle luotujen työkalujen avulla saatiin kasvatettua asiakkaiden sitoutuneisuutta julkaisuihin sekä kehitettyä tämän tunnettuutta sosiaalisessa mediassa. Pilottijakson aikana toteutettu markkinointiviestintä sai kiitosta yrityksen henkilökunnalta sekä herätti toimeksiantajan kadotetun markkinointiviestinnän toteuttamisen ilon.