Sosiaalisen median hyödyntäminen HR-johtamisessa - Case: Vmp Oyj
Ahola, Vilma (2018)
Ahola, Vilma
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019149
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin sosiaalisen median hyödyntämistä HR-johtamisessa. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä oli Vmp Oyj. Työn tarkoituksena oli selvittää nykyisiä käytänteitä sosiaalisen median hyödyntämisestä henkilöstöjohtamisessa ja löytää keinoja, miten niitä voisi kehittää. Työn aihe muodostui yhdessä toimeksiantajayrityksen kanssa.
Opinnäytetyö jakautuu teoria- ja tutkimusosuuteen. Teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen osioon, joista ensimmäinen käsittelee henkilöstöjohtamista yleisesti, johtajuutta ja esimiestyötä, henkilöstösuunnittelua ja henkilöstön kehittämistä, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkitystä sekä sisäistä viestintää. Toinen osio käsittelee sosiaalista mediaa ja sen eri kanavia, sekä sosiaalisen median hyödyntämistä yrityskäytössä ja sisäisessä viestinnässä.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen avulla, ja tutkimusmenetelmänä olivat puolistrukturoidut teemahaastattelut. Haastattelut tehtiin syksyllä 2018 kolmelle yrityksen toimihenkilölle ja kolmelle yrityksen ulkopuoliselle henkilöille. Yrityksen ulkopuolisia henkilöitä päätettiin ottaa mukaan tutkimukseen, jotta tutkimustuloksiin saataisiin enemmän vertailupohjaa ja sitä kautta myös mahdollisia kehitysehdotuksia. Yrityksen ulkopuoliset henkilöt, jotka haastatteluihin osallistuivat, olivat opintojensa loppusuoralla olevia henkilöitä, joilla oli kokemusta työelämästä ja sosiaalisesta mediasta.
Tutkimuksessa selvisi yleisimmin käytetyt sosiaalisen median kanavat, joita olivat WhatsApp, Instagram ja Facebook. Kohdeyrityksessä oli hyödynnetty sosiaalista mediaa henkilöstöjohtamisessa jo melko hyvin, joten kehitysehdotuksia tuli lähinnä nykyisten kanavien käytön lisäämisen kautta. Tutkimuksessa myös selvisi, että kohdeyritys oli huomattavasti aktiivisempi hyödyntämään sosiaalista mediaa henkilöstöjohtamisen ja sisäisen viestinnän näkökulmasta, kuin yritykset, joissa kohdeyrityksen ulkopuoliset haastateltavat työskentelivät.
Asiasanat: henkilöstöjohtaminen, sosiaalinen media, sisäinen viestintä
Opinnäytetyö jakautuu teoria- ja tutkimusosuuteen. Teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen osioon, joista ensimmäinen käsittelee henkilöstöjohtamista yleisesti, johtajuutta ja esimiestyötä, henkilöstösuunnittelua ja henkilöstön kehittämistä, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkitystä sekä sisäistä viestintää. Toinen osio käsittelee sosiaalista mediaa ja sen eri kanavia, sekä sosiaalisen median hyödyntämistä yrityskäytössä ja sisäisessä viestinnässä.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen avulla, ja tutkimusmenetelmänä olivat puolistrukturoidut teemahaastattelut. Haastattelut tehtiin syksyllä 2018 kolmelle yrityksen toimihenkilölle ja kolmelle yrityksen ulkopuoliselle henkilöille. Yrityksen ulkopuolisia henkilöitä päätettiin ottaa mukaan tutkimukseen, jotta tutkimustuloksiin saataisiin enemmän vertailupohjaa ja sitä kautta myös mahdollisia kehitysehdotuksia. Yrityksen ulkopuoliset henkilöt, jotka haastatteluihin osallistuivat, olivat opintojensa loppusuoralla olevia henkilöitä, joilla oli kokemusta työelämästä ja sosiaalisesta mediasta.
Tutkimuksessa selvisi yleisimmin käytetyt sosiaalisen median kanavat, joita olivat WhatsApp, Instagram ja Facebook. Kohdeyrityksessä oli hyödynnetty sosiaalista mediaa henkilöstöjohtamisessa jo melko hyvin, joten kehitysehdotuksia tuli lähinnä nykyisten kanavien käytön lisäämisen kautta. Tutkimuksessa myös selvisi, että kohdeyritys oli huomattavasti aktiivisempi hyödyntämään sosiaalista mediaa henkilöstöjohtamisen ja sisäisen viestinnän näkökulmasta, kuin yritykset, joissa kohdeyrityksen ulkopuoliset haastateltavat työskentelivät.
Asiasanat: henkilöstöjohtaminen, sosiaalinen media, sisäinen viestintä