Mikä vetää verkossa? Katsaus helmikuussa 2018 klikkejä keränneisiin otsikoihin
Haapala, Valpuri (2018)
Haapala, Valpuri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919118
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan verkkomedioiden kannalta olennaista otsikointia. Tutkimuskysymyksenä on, millainen otsikko vetää silmäileviä ja sivustolta toiseen pomppivia verkkolukijoita puoleensa.
Tutkielmassa tarkistellaan viiden suurimman suomalaisen verkkomedian runsaasti luettuja verkko-otsikoita muun muassa niiden informatiivisuuden, objektiivisuuden sekä kieliopillisten ominaisuuksien avulla.
Lisäksi vetäviä verkko-otsikoita lähestytään käytännön näkökulmasta otsikoita tekevien toimittajien haastattelujen avulla.
Opinnäytetyöni valossa näyttää siltä, että helmikuussa 2018 verkko-otsikossa toimi kuvai-leva, rönsyileväkin kieli, jossa yksityiskohdat ja osin sisällön paljastava ilmaisutyyli houkuttelevat lukijan klikkaamaan otsikkoa. Toimivan verkko-otsikon reseptin aineksia näyttävät olevan kysymys, jutun tapahtumapaikalle vievä kohtausotsikko, uutisen kierrellen ilmaiseva tyyli, sitaatti, ajatusviiva, ihmisen nimi sekä adjektiivit.
Tutkielmassa tarkistellaan viiden suurimman suomalaisen verkkomedian runsaasti luettuja verkko-otsikoita muun muassa niiden informatiivisuuden, objektiivisuuden sekä kieliopillisten ominaisuuksien avulla.
Lisäksi vetäviä verkko-otsikoita lähestytään käytännön näkökulmasta otsikoita tekevien toimittajien haastattelujen avulla.
Opinnäytetyöni valossa näyttää siltä, että helmikuussa 2018 verkko-otsikossa toimi kuvai-leva, rönsyileväkin kieli, jossa yksityiskohdat ja osin sisällön paljastava ilmaisutyyli houkuttelevat lukijan klikkaamaan otsikkoa. Toimivan verkko-otsikon reseptin aineksia näyttävät olevan kysymys, jutun tapahtumapaikalle vievä kohtausotsikko, uutisen kierrellen ilmaiseva tyyli, sitaatti, ajatusviiva, ihmisen nimi sekä adjektiivit.