Lapsen seksuaalisen kasvun tukeminen päiväkodissa
Peltola, Janica (2018)
Peltola, Janica
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919142
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä varhaiskasvatuksen työntekijät ajattelevat alle kouluikäisen lapsen seksuaalisuudesta ja seksuaalikasvatuksen toteuttamisesta päivähoidossa ja millaisia sovittuja toimintatapoja varhaiskasvatuksen työntekijöillä on siitä, miten he toteuttavat seksuaalikasvatusta päivähoidossa. Tarkoituksena oli saada selville millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen työntekijöillä on sellaisista tilanteista, jolloin lapsi on ilmentänyt seksuaalisuuttaan sekä millaista tietoa he kaipaavat lapsen seksuaalisen kasvun tukemiseen työssään. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta ja herättää keskustelua lapsen seksuaalisen kasvun tukemisen tärkeydestä varhaiskasvatuksessa.
Teoriaosuus painottuu alle kouluikäisen lapsen seksuaalisuuteen, seksuaaliterveyteen sekä seksuaalikasvatukseen päiväkodissa. Tutkimus toteutettiin vaasalaisessa päiväkodissa. Tutkimus on sekä määrällinen että laadullinen ja tulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, johon vastasi 9 varhaiskasvatuksen työntekijää.
Tutkimustuloksista selvisi, että suurin osa varhaiskasvatuksen työntekijöistä korosti luonnollista suhtautumista lapsen seksuaalisuuteen. Tutkimuksen mukaan lapsen seksuaalisuus näkyy päivähoidon arjessa enemmän puheina kuin tekoina. Tavallisimmin lapsen puheet liittyvät kehoon sekä tykkäämisen tunteisiin toisia kohtaan. Lapsi osoittaa kuitenkin myös käytöksellään tykkäämisen tunteita. Hyvin harvalla työtiimillä oli sovittuna yhteiset pelisäännöt siitä, miten seksuaalikasvatusta toteutetaan päiväkodissa. Varhaiskasvatuksen työntekijöistä suurin osa koki tarvitsevansa lisää tietoa aiheesta. Kehittämisen tarvetta seksuaalikasvatukselle päivähoidossa ei koettu olevan.
Teoriaosuus painottuu alle kouluikäisen lapsen seksuaalisuuteen, seksuaaliterveyteen sekä seksuaalikasvatukseen päiväkodissa. Tutkimus toteutettiin vaasalaisessa päiväkodissa. Tutkimus on sekä määrällinen että laadullinen ja tulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, johon vastasi 9 varhaiskasvatuksen työntekijää.
Tutkimustuloksista selvisi, että suurin osa varhaiskasvatuksen työntekijöistä korosti luonnollista suhtautumista lapsen seksuaalisuuteen. Tutkimuksen mukaan lapsen seksuaalisuus näkyy päivähoidon arjessa enemmän puheina kuin tekoina. Tavallisimmin lapsen puheet liittyvät kehoon sekä tykkäämisen tunteisiin toisia kohtaan. Lapsi osoittaa kuitenkin myös käytöksellään tykkäämisen tunteita. Hyvin harvalla työtiimillä oli sovittuna yhteiset pelisäännöt siitä, miten seksuaalikasvatusta toteutetaan päiväkodissa. Varhaiskasvatuksen työntekijöistä suurin osa koki tarvitsevansa lisää tietoa aiheesta. Kehittämisen tarvetta seksuaalikasvatukselle päivähoidossa ei koettu olevan.