Osallisuus ja kasvatusyhteistyö seurakunnan päiväkerhossa
Karjalainen, Sirpa (2018)
Karjalainen, Sirpa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618161
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Kokkolan suomalaisen seurakunnan varhaiskasvatuksen päiväkerhotyön kanssa. Opinnäytetyön aikana, syyskaudella 2018, päiväkerhotoimintaa toteutti kuusi lastenohjaajaa ja toimintaan oli ilmoittautunut 179 3¬–5-vuotiasta lasta, jotka oli jaettu 16 päiväkerhoryhmään. Toimintakauden alussa lastenohjaajat haastattelivat kerhotoimintaan osallistuneet lapset ja heidän huoltajansa. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda haastattelulomake, joka tukisi paremmin lapsen ja hänen huoltajansa päiväkerhotoiminnan osallisuutta sekä huoltajien ja lastenohjaajien kasvatusyhteistyötä. Opinnäytetyössä luotu haastattelulomake rakennettiin työn keskeisten käsitteiden; osallisuuden, toimijuuden, kasvatusyhteistyön ja kristillisen kasvatuksen teoriapohjalle. Lisäksi työn tavoitteena oli saada tietoa uuden haastattelulomakkeen käytöstä lastenohjaajilta ja arvioida siten sen toimivuutta käytännössä.
Uusi haastattelulomake arvioitiin lastenohjaajilta pyydetyn palautteen avulla. Palaute antoi tietoa lapsen ja huoltajan haastattelulomakkeelle asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta, aikaisemman haastattelutavan ja uuden haastattelulomakkeen eroista sekä haastattelulomakkeella saatujen tietojen hyödyntämisestä. Lastenohjaajilla oli myös mahdollisuus antaa muuta palautetta. Kyselyn tulosten perusteella lastenohjaajat kokivat, että haastattelulomakkeelle asetetut tavoitteet tukea osallisuutta ja kasvatusyhteistyötä saavutettiin, lapsen ja hänen huoltajansa ääni tuli paremmin kuuluviin ja siten päiväkerhon ja perheen kasvatusyhteistyö mahdollistui paremmin kuin aikaisemmin. Lastenohjaajat kokivat myös saavansa haastattelulomakkeen avulla ideoita päiväkerhotoimintaan.
Lastenohjaajien palautteen mukaan päiväkerhotoimintaa on mahdollista kehittää haastattelulomakkeella saatujen tietojen pohjalta kirkon varhaiskasvatuksen kehittämisasiakirjojen ja valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman mukaiseen suuntaan. Tämän opinnäytetyön tuotetta voi hyödyntää kirkon varhaiskasvatuksen kehittämisessä laajemmin kuin Kokkolan suomalaisessa seurakunnassa, esimerkiksi Suomen evankelisluterilaisen kirkon työntekijöiden ja toimijoiden Sakasti.fi -portaalin kautta yhtenä lomakemallina seurakunnan päiväkerhoon tulevan lapsen ja hänen huoltajansa haastattelutilanteesta.
Uusi haastattelulomake arvioitiin lastenohjaajilta pyydetyn palautteen avulla. Palaute antoi tietoa lapsen ja huoltajan haastattelulomakkeelle asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta, aikaisemman haastattelutavan ja uuden haastattelulomakkeen eroista sekä haastattelulomakkeella saatujen tietojen hyödyntämisestä. Lastenohjaajilla oli myös mahdollisuus antaa muuta palautetta. Kyselyn tulosten perusteella lastenohjaajat kokivat, että haastattelulomakkeelle asetetut tavoitteet tukea osallisuutta ja kasvatusyhteistyötä saavutettiin, lapsen ja hänen huoltajansa ääni tuli paremmin kuuluviin ja siten päiväkerhon ja perheen kasvatusyhteistyö mahdollistui paremmin kuin aikaisemmin. Lastenohjaajat kokivat myös saavansa haastattelulomakkeen avulla ideoita päiväkerhotoimintaan.
Lastenohjaajien palautteen mukaan päiväkerhotoimintaa on mahdollista kehittää haastattelulomakkeella saatujen tietojen pohjalta kirkon varhaiskasvatuksen kehittämisasiakirjojen ja valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman mukaiseen suuntaan. Tämän opinnäytetyön tuotetta voi hyödyntää kirkon varhaiskasvatuksen kehittämisessä laajemmin kuin Kokkolan suomalaisessa seurakunnassa, esimerkiksi Suomen evankelisluterilaisen kirkon työntekijöiden ja toimijoiden Sakasti.fi -portaalin kautta yhtenä lomakemallina seurakunnan päiväkerhoon tulevan lapsen ja hänen huoltajansa haastattelutilanteesta.