Markkinointisuunnitelma : Rosbacka Oy:n sikalan markkinointi
Sandholm, Satu (2018)
Sandholm, Satu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019213
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää teorian kautta Rosbacka Oy:n vuokrattavalle noin 30 hengen juhlatilalle segmenttikohtainen markkinointisuunnitelma. Rosbacka on Vantaan perinnemaisemassa sijaitseva vanha maatila, jonka tilat entisöidään tilavuokrausliiketoimintaa varten. Opinnäytetyöntekijä tunsi Rosbacka Oy:n yrittäjät ja siksi markkinointisuunnitelman tekeminen yritykselle oli luonteva vaihtoehto opinnäytetyön aiheeksi. Markkinointisuunnitelma yhdessä liiketoimintasuunnitelman kanssa antaa aloittavalle yritykselle hyvän pohjan toiminnalle.
Tutkimusongelmana tässä työssä on, miten Rosbacka Oy:n sikala markkinoidaan ja tuotteistetaan. Muita tutkimuskysymyksiä oli muun muassa, mitkä ovat Rosbacka Oy:n sikalan mahdollisuudet, kilpailijat, uhat ja asiakassegmentit. Muita pohdittuja osioita ovat asiakassegmenteille sopivat markkinointikanavat ja -tavat, sekä millaista on asiakaslähtöinen viestintä tilavuokrauksen näkökulmasta.
Työ on toteutettu kvalitatiivisena toimintatutkimuksena, jossa on hyödynnetty useita erilaisia vertailuaineistoja ja niistä päättelemällä rakennettu Rosbacka Oy:n kilpailu- ja toimintaympäristöön sopiva kohdennettu markkinointisuunnitelma. Tutkimusstrategiana oli tuottaa useita näkökulmia erilaisten analyysimenetelmien avulla. Tavoitteena oli ymmärtää Rosbacka Oy:n ympäristövaikuttajat liiketoiminnan näkökulmasta.
Lopputuloksena on Rosbacka Oy:n sikalan markkinointisuunnitelma segmenteittäin ja asiakkuuksien kehittämisen ja seurannan ohjeita tulevaisuutta varten. Yrityksen tulee tuottaa asiakaskokemuksia ja lisäarvoa asiakkailleen, jotta se pärjää tilavuokrausmarkkinoilla.
Tutkimusongelmana tässä työssä on, miten Rosbacka Oy:n sikala markkinoidaan ja tuotteistetaan. Muita tutkimuskysymyksiä oli muun muassa, mitkä ovat Rosbacka Oy:n sikalan mahdollisuudet, kilpailijat, uhat ja asiakassegmentit. Muita pohdittuja osioita ovat asiakassegmenteille sopivat markkinointikanavat ja -tavat, sekä millaista on asiakaslähtöinen viestintä tilavuokrauksen näkökulmasta.
Työ on toteutettu kvalitatiivisena toimintatutkimuksena, jossa on hyödynnetty useita erilaisia vertailuaineistoja ja niistä päättelemällä rakennettu Rosbacka Oy:n kilpailu- ja toimintaympäristöön sopiva kohdennettu markkinointisuunnitelma. Tutkimusstrategiana oli tuottaa useita näkökulmia erilaisten analyysimenetelmien avulla. Tavoitteena oli ymmärtää Rosbacka Oy:n ympäristövaikuttajat liiketoiminnan näkökulmasta.
Lopputuloksena on Rosbacka Oy:n sikalan markkinointisuunnitelma segmenteittäin ja asiakkuuksien kehittämisen ja seurannan ohjeita tulevaisuutta varten. Yrityksen tulee tuottaa asiakaskokemuksia ja lisäarvoa asiakkailleen, jotta se pärjää tilavuokrausmarkkinoilla.