Päiväkoti Kuperkeikan toimintakulttuurin kehittyminen
Nieminen, Tiia; Toivanen, Henriikka (2018)
Nieminen, Tiia
Toivanen, Henriikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919132
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa 01.10.2016 – 31.12.2017 toteutetun Nakkilan lasten Kuperkeikka -hankkeen vaikutuksia päiväkoti Kuperkeikan toimintakulttuuriin ja –tapoihin henkilökunnan kokemana. Tavoitteena on päiväkodin henkilökunnalle suunnatun kyselyn avulla tuottaa konkreettista tietoa Kuperkeikka-hankkeen vaikutuksista ja toimintakulttuurin kehittymisestä päiväkodissa. Vaikutuksia tarkastellaan työntekijöiden näkökulmasta tilaajan toiveesta. Rajaus tehtiin myös siksi, että hankkeen aikana henkilökunnalle on järjestetty koulutusta ja hankkeen tavoitteena on ollut nimenomaan kehittää henkilökunnan ja päiväkodin toimintatapoja. Hankkeen tarkoituksena oli vahvistaa varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria, pedagogiikkaa ja pedagogiikan johtamista sekä edistää tietoperusteisuutta suunnittelussa ja päätöksenteossa ja tukea alueellista varhaiskasvatustoimintaa. Lisäksi hankkeella haluttiin mahdollistaa uusien pedagogisten toimintasuunnitelmien kehittäminen ja toteuttaminen. Teemoja olivat lapsilähtöinen toiminta, huoltajien osallisuuden vahvistaminen, moniammatillinen yhteistyö, varhaiskasvatuksen siirtymien sekä inkluusiota edistävien käytäntöjen kehittäminen, taidekasvatus ja kiusaamisen ehkäiseminen sekä varhainen puuttuminen.
Tutkimuskysymykset muotoutuivat alkukartoituksen teemojen mukaan lapsilähtöisyyden, huoltajien osallisuuden ja moniammatillisuuden ympärille. Vastaukset eriteltiin tutkimuskysymysten mukaisiin kategorioihin ja muunnettiin prosenttiyksiköiksi tulosten yksinkertaistamiseksi. Tutkimustulosten mukaan Kuperkeikka-hankkeen koettiin vaikuttaneen positiivisesti päiväkodin toimintakulttuuriin. Lasten osallisuuden päiväkodin toiminnassa miellettiin kohentuneen hankkeen myötä suurimmassa osassa kehitettävistä osa-alueista. Huoltajien osallisuus päiväkodin toiminnassa oli myös parantunut. Henkilökunta koki saaneensa hankkeen myötä lisää työkaluja haastavissa vuorovaikutustilanteissa toimimiseen sekä yhteistyöhön huoltajien kanssa. Moniammatillinen yhteistyö oli tehostunut hankkeen myötä ja päiväkodin sisäinen ja ulkoinen moniammatillisuus toimivampaa. Toisaalta vanhempainyhdistyksen perustaminen ei ollut vastaajien mielestä tuonut toivottavaa tulosta huoltajien osallisuuden lisäämisessä ja kiireen koettiin edelleen haittaavan lapsilähtöisyyden toteutumista.
Tutkimuskysymykset muotoutuivat alkukartoituksen teemojen mukaan lapsilähtöisyyden, huoltajien osallisuuden ja moniammatillisuuden ympärille. Vastaukset eriteltiin tutkimuskysymysten mukaisiin kategorioihin ja muunnettiin prosenttiyksiköiksi tulosten yksinkertaistamiseksi. Tutkimustulosten mukaan Kuperkeikka-hankkeen koettiin vaikuttaneen positiivisesti päiväkodin toimintakulttuuriin. Lasten osallisuuden päiväkodin toiminnassa miellettiin kohentuneen hankkeen myötä suurimmassa osassa kehitettävistä osa-alueista. Huoltajien osallisuus päiväkodin toiminnassa oli myös parantunut. Henkilökunta koki saaneensa hankkeen myötä lisää työkaluja haastavissa vuorovaikutustilanteissa toimimiseen sekä yhteistyöhön huoltajien kanssa. Moniammatillinen yhteistyö oli tehostunut hankkeen myötä ja päiväkodin sisäinen ja ulkoinen moniammatillisuus toimivampaa. Toisaalta vanhempainyhdistyksen perustaminen ei ollut vastaajien mielestä tuonut toivottavaa tulosta huoltajien osallisuuden lisäämisessä ja kiireen koettiin edelleen haittaavan lapsilähtöisyyden toteutumista.