Konsolipelit ja pelaaminen Kauhajoen, Kurikan ja Seinäjoen kirjastoissa : Asiakkaan näkökulma
Peuralanmäki, Taru (2018)
Peuralanmäki, Taru
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019228
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on konsolipelit Seinäjoen, Kurikan ja Kauhajoen kirjastoissa asiakkaan näkökulmasta. Tarkoituksena oli saada tietoa asiakkailta, siitä mitä he ajattelevat kirjaston peliaineistosta ja pelitapahtumista. Näillä tiedoilla pyritään auttamaan kirjastoa parantamaan tarjoamaansa aineistoaan ja kohdentamaan tapahtumia paremmin.
Aihetta tutkittiin kvantitatiivisella menetelmällä, eli määrällisellä menetelmällä. Kirjastoihin lähetettiin paperinen kysely ja verkossa oli esille verkkokysely. Vas-tauksia kerääntyi 200, joista suurin osa oli tullut verkossa. Paperiseen kyselyyn vastattiin alle 20 kertaa ja joissain kirjastoista ei saatu paperiseen kyselyyn ollen-kaan vastauksia. Kaikkia kirjastoja kuitenkin käytetään kyselyn mukaan.
Vastauksista käy ilmi, että kirjastojen peliaineisto ei ole monille tuttu asia eikä tapahtumistakaan moni tiedä moni tiedä mitään. Vastauksien mukaan koetaan, että kirjastot eivät mainosta aineistoansa tai tapahtumiansa tarpeeksi. Pelejä kuitenkin halutaan lisää kirjastoihin ja tapahtumia myös erilaisille kohderyhmille. Kirjastojen tulisi siis mainostaa paremmin aineistoansa, jotta se olisi kaikkien käytettävissä ja tapahtumia tulisi olla myös aikuiseen makuun.
Aihetta tutkittiin kvantitatiivisella menetelmällä, eli määrällisellä menetelmällä. Kirjastoihin lähetettiin paperinen kysely ja verkossa oli esille verkkokysely. Vas-tauksia kerääntyi 200, joista suurin osa oli tullut verkossa. Paperiseen kyselyyn vastattiin alle 20 kertaa ja joissain kirjastoista ei saatu paperiseen kyselyyn ollen-kaan vastauksia. Kaikkia kirjastoja kuitenkin käytetään kyselyn mukaan.
Vastauksista käy ilmi, että kirjastojen peliaineisto ei ole monille tuttu asia eikä tapahtumistakaan moni tiedä moni tiedä mitään. Vastauksien mukaan koetaan, että kirjastot eivät mainosta aineistoansa tai tapahtumiansa tarpeeksi. Pelejä kuitenkin halutaan lisää kirjastoihin ja tapahtumia myös erilaisille kohderyhmille. Kirjastojen tulisi siis mainostaa paremmin aineistoansa, jotta se olisi kaikkien käytettävissä ja tapahtumia tulisi olla myös aikuiseen makuun.