Mikä ihmeen koulusosionomi? : koulusosionomin toimenkuvaa Tiimikoulu-hankkeessa
Törrö, Jukka (2018)
Törrö, Jukka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019282
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja rajata koulusosionomin työnkuvaa Tiimikoulu -hankkeessa. Ideana on, että hankkeessa nyt ja jatkossa työskentelevät koulusosionomit voisivat hyödyntää syntynyttä materiaalia oman työnkuvansa löytämisessä, selkeyttämisessä ja edelleen kehittämisessä. Materiaali toimii työnkuvan vertailuna ja selkeyttämisenä myös muille vastaavaa työtä tekeville ympäri Suomen. Tam-pereen kaupungin kehittämispalkinnolla vuonna 2016 palkittu Tiimikoulu-hanke on yhdistänyt tamperelaiset peruskoulut ja Tampereen Ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijat. Tarkoituksena hankkeessa on ennaltaehkäisevän työn keinoin vastata oppilaiden ja perheiden lisääntyneisiin sosiaalisiin ja psyykkisiin ongelmiin.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Opinnäytetyön aineisto koostui hankkeessa lukuvuonna 2017-2018 mukana olleiden koulusosionomien haastatteluista sekä työn havainnointiin perustuvista päiväkirjoista.
Tuloksissa kävi ilmi koulusosionomin keskeisimmät työtehtävät hankkeessa. Työtehtävistä löytyi yksilöllisiä ja koulukohtaisia eroja, mutta kaikissa tapauksissa oleellisimmat työtehtävät olivat samoja. Haastateltavat kertoivat myös sosionomin kompetenssien vastaavan hyvin työtehtävien sisältöä. Haastattelujen ja työstä tehtyjen havaintojen perusteella koulusosionomin roolia koulussa sekä työnkuvan eroja koulun muun henkilökunnan toimenkuviin nähden saatiin myös selkeytettyä. Esille nousi myös Tiimikoulu-hankkeessa jatkossa kehitettäviä asioita.
Opinnäytetyön tulokset ja aiemmat tutkimukset aiheesta puoltavat näkemystä siitä, että koulusosionomin työlle on tarvetta. Koulusosionomin työnkuvaa on selvitetty useissa aiemmissa opinnäytetöissä. Yhdistelemällä olemassa olevia tutkimuksia työn tarpeista ja työnkuvasta, voitaisiin jatkossa luoda virallinen koulusosionomin työnkuva. Oppilailta ja perheiltä kerätty palaute koulusosionomin työstä olisi hyödyllinen jatkotutkimuksen aihe.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Opinnäytetyön aineisto koostui hankkeessa lukuvuonna 2017-2018 mukana olleiden koulusosionomien haastatteluista sekä työn havainnointiin perustuvista päiväkirjoista.
Tuloksissa kävi ilmi koulusosionomin keskeisimmät työtehtävät hankkeessa. Työtehtävistä löytyi yksilöllisiä ja koulukohtaisia eroja, mutta kaikissa tapauksissa oleellisimmat työtehtävät olivat samoja. Haastateltavat kertoivat myös sosionomin kompetenssien vastaavan hyvin työtehtävien sisältöä. Haastattelujen ja työstä tehtyjen havaintojen perusteella koulusosionomin roolia koulussa sekä työnkuvan eroja koulun muun henkilökunnan toimenkuviin nähden saatiin myös selkeytettyä. Esille nousi myös Tiimikoulu-hankkeessa jatkossa kehitettäviä asioita.
Opinnäytetyön tulokset ja aiemmat tutkimukset aiheesta puoltavat näkemystä siitä, että koulusosionomin työlle on tarvetta. Koulusosionomin työnkuvaa on selvitetty useissa aiemmissa opinnäytetöissä. Yhdistelemällä olemassa olevia tutkimuksia työn tarpeista ja työnkuvasta, voitaisiin jatkossa luoda virallinen koulusosionomin työnkuva. Oppilailta ja perheiltä kerätty palaute koulusosionomin työstä olisi hyödyllinen jatkotutkimuksen aihe.